Outplacement – la ce să mă aștept
Angela ne-a întrebat:
După ce în urmă cu o lună am fost anunțată că poziția pe care lucrez acum va fi desființată în urma unor restructurări, acum o săptămâna mi s-a spus că voi fi inclusă într-un proces de outplacement. Ce înseamnă asta? Compania îmi caută alt loc de muncă? De ce trebuie să mă duc la o firma externă de consultanță pentru asta? Cum să mă pregătesc?
Noi îi răspundem:
Este un moment dificil pentru tine și e într-adevăr foarte bine să știi din vreme la ce te poți aștepta. Programele de outplacement au ca principal obiectiv oferirea de suport în procesul de căutare a unui nou loc de muncă, costul lor fiind suportat de compania care face restructurarea în vreme ce beneficiarii sunt cei restructurați/concediați din motive ce nu țin de performanța lor. Un aspect trebuie însă clarificat din start: un program de outplacement nu îți poate garanta niciodată găsirea unui job, dar te poate ajuta să te poziționezi mai bine pe parcursul procesului de căutare.
Serviciile de outplacement sunt oferite întotdeauna de o companie de consultanță care dispune de consultanți cu experiență relevantă în piața muncii și în procese de consiliere în carieră pentru a putea oferi celor restructurați un suport real și informații cât mai actualizate despre companii, interviuri, procese de evaluare, obiective profesionale etc.
De la companie la companie, pachetul de servicii de outplacement poate varia, dar în general el va conține:
– o serie de întâlniri față în față cu un consultant extern;
– activități de evaluare și auto-evaluare pentru o (auto)cunoaștere mai bună;
– suport pentru elaborarea documentelor necesare în procesul de căutare de job (CV, scrisoare de intenție);
– training pentru interviu (care este, în general, acoperit pe parcursul uneia dintre cele trei întâlniri menționate mai sus);
– suport pentru identificarea unei strategii pentru căutarea unui nou loc de muncă (modalitate de aplicare, creare rețea de contacte online și offline, utilizare social media etc.)
Pe tot parcursul programului (întâlnirile pot fi stabilite de comun acord pe o perioadă de o lună sau mai mult), profesionistul implicat în procesul de outplacement primește resurse pentru învățare/dezvoltare, sugestii pentru tipuri de joburi/companii în care profilul său s-ar putea potrivi, sfaturi privind prezența la interviu, feedback privind aspectele care trebuie îmbunătățite și cele pozitive pe care trebuie să pună accent în orice întâlnire, idei despre cum își poate construi un brand personal, etc.
Pentru a clarifica lucrurile, un astfel de proces este în general precedat de o discuție de stabilire a obiectivelor și nivelului de așteptări. Este firesc, pe fondul emoțional negativ pe care începe un astfel de proces de consiliere, ca profesionistul să se simtă inconfortabil și să aibă anumite așteptări (nu întotdeauna realiste) în urma procesului de outplacement. Astfel, din experiența noastră în proiectele de outplacement pe care le-am derulat din postura de consultanți, discuția de „calibrare” de dinainte de derularea efectivă a celor de consiliere, trebuie să clarifice avantajele și limitele unui astfel de serviciu.
Ca să concluzionăm, iată la ce te poți aștepta (și cum te poți pregăti) pentru un astfel de proces:
1. La discuții detaliate despre experiența ta profesională de până acum pentru a putea stabili un model de performanță și competență dar și pentru a te putea ajuta să te înțelegi mai bine și, mai ales, să înțelegi ce tip de job (nivel, titulatură, pachet salarial) poți viza.
Cum te poți pregăti?
Caută ultima variantă a CV-ului și înainte de discuție gândește-te la ce ai făcut/realizat de când nu l-ai mai actualizat. Care sunt lucrurile cu care te mândrești? Care au fost greșelile (în plan profesional, evident) pe care le-ai făcut în această perioadă? Ce vrei să continui să faci și la ce vrei să renunți?
2. La sugestii pentru refacerea CV-ului și a scrisorii de intenție (dacă este necesar).
Ce trebuie să faci?
Ocupă-te personal de această „refacere”/împrospătare. Cu cât te implici mai mult în redactarea acestor documente, cu atât îți va fi mai ușor să susții o discuție pe marginea lor cu un viitor evaluator.
3. La evaluări de personalitate și/sau teste vocaționale etc.
Cum te poți pregăti?
Cel mai bine e să nu te pregătești deloc, să dai răspunsuri cât mai sincere pentru că nu „păcălești” pe nimeni.
4. La discuții despre abilități transferabile, despre rețele de contacte, despre networking, profil de LinkedIn etc.
Cum te poți pregăti?
Implicându-te în discuție, venind cu idei, punând în practică sugestii, ocupându-te de căutarea unui job ca de un job în sine.
5. La sugestii de industrii/companii (și eventual joburi) la care poți trimite aplicații.
Ce trebuie să faci?
Să te folosești de sugestii și să îți faci un plan zilnic/obiective de atins pentru a-ți putea maximiza șansele de a găsi un job.
6. La feedback privind abilitățile de intervievare, modalitatea de prezentare, atitudini bune/negative.
Ce trebuie să faci?
Să accepți feedback-ul și să descoperi ce îți spune despre tine și despre impactul pe care îl ai asupra celorlalți. Să îți propui să (te) schimbi în mod conștient pentru a lăsa impresia pe care vrei să o lași, ca profesionist și ca om.
7. La discuții despre valori, idealuri, speranțe, eșecuri, așteptări, nevoi etc.
Ce trebuie să faci?
Să participi și să te implici, să practici ascultarea activă și să răspunzi cu detalii, să nu pornești de la ideea că cel din fața ta este de partea „dușmanului” care te-a concediat. Consultantul este acolo ca să te ajute.
8. La informații despre piața muncii, tipuri de joburi căutate, abilități de nișă (pe care ai putea să le dezvolți), variante de angajare (pe proiect, antreprenoriat etc.)
Ce trebuie să faci?
Să te folosești de aceste informații și să pui întrebări, să te documentezi pentru a fi „în temă” și a putea maximiza beneficiile discuțiilor. Să accepți sugestiile de posibilă schimbare a traseului profesional (dacă este cazul) și să analizezi în ce măsură le poți pune în practică.
Poate că cea mai importantă idee de reținut pe parcursul unui proces de outplacement este accea că persoana cu care stai de vorbă, consultantul, este de partea ta și încearcă, prin tot ceea ce face, să te ajute, să îți ușureze tranziția, să te înțeleagă și să îți ofere toate informațiile și instrumentele de care ai nevoie pentru ca TU să-ți poți căuta și găsi un job.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam