Hot Now

Probleme legale în recrutarea prin social media

06 12 2011, Cristiana Constantinescu , Comenteaza, 3.848 afisari

În cadrul primei Conferințe despre recrutarea prin Social Media, organizată de BestJobs pe 29 noiembrie,  s-a discutat și despre problemele legale din social media. S-a pus accent pe legitimitatea accesării datelor, scopul postării datelor în social media sau discriminarea candidaților din cauza informațiilor postate în social media.

Instrumente care pot proteja angajatorul

Cadrul legislativ care să ne protejeze de problemele legate de expunerea în rețelele sociale nu e foarte bine conturat. Există Legea 53/2003 și Legea 677/2001, pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

În cadrul Conferinței BestJobs, Anca Vătășoiu (Avocat, Practica de Dreptul Muncii, NNDKP) a enumerat câteva instrumente interne care pot ajuta angajatorul: contractul colectiv de muncă, statutul de personal, regulamentul intern și politica de recrutare.

Cum folosim datele din social media în procesul de recrutare?

Aici intervine legitimitatea accesării datelor versus scopul postării datelor în social media. Datele culese de pe profilul candidaților ar putea crea probleme de protecție a datelor. Dacă utilizatorul are contul “la vedere”, nu înseamnă că acesta și-a dat consimțământul în sensul utilizării acestor date pentru recrutare. Scopul postării pe rețelele de socializare este altul, nu recrutarea.

În ceea ce privește colectarea,  stocarea, transferul de date ale salariaților cu caracter personal, trebuie respectate formalitățile cerute de lege. Iar legea spune că e necesar consimțământul salariatului, a mai arătat Anca Vătășoiu.

Discriminarea candidaților

Dacă este dovedită, excluderea unui candidat prin criterii de selecție discriminatorii atrage daune morale. În social media însă, riscul discriminării este redus, pentru că, cel mai probabil, candidații nu vor fi conștienți de acest lucru. Nu se poate dovedi că un candidat nu a fost luat în considerare pentru că a postat pe un site de socializare ceva care a deranjat potențialul angajator. În acest context, rămâne la latitudinea persoanei care face recrutarea să stabilească ce înseamnă “deranjant”.

Informațiile preluate din social media trebuie filtrate foarte bine și luate în considerare numai acele aspecte care interferează direct cu jobul, nu și cele subiective.

Și nu uitați că atunci când spunem „social media”, nu spunem automat Facebook. Rețele de socializare reprezintă și LinkedIn, Google+, Twitter, Hi5, MySpace, bloguri, comunități virtuale sau alte website-uri.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Trendurile în HR în 2021, discutate la conferința „Top Angajatori –Undelucram.ro” Unele dintre cele mai apreciate companii din România vin la conferința „Top Angajatori -Undelucram.ro” din 4 martie Microsoft, Orange, EY, JYSK, Libra Internet Bank, LIDL – speakeri Trendurile anului 2021 și soluțiile găsite în 2020 – principalele teme ale conferinței 2021- anul optimismului Ce […]

Detalii

În contextul în care pandemia a dus la schimbarea completă a modului în care lucrăm, interacționăm, specialiștii de HR și liderii organizațiilor sunt supuși unui constant proces de transformare și adaptare. Automatizarea, inteligența artificială, digitalizarea au ajuns să ocupe un rol cheie în viața noastră, aducând după sine schimbări ce trebuie făcute rapid, dar și […]

Detalii

Pe măsură ce companiile trec de la reacția la criză, la o etapă de reinventare, cei mai îndrăzneți și vizionari lideri – cei care folosesc tehnologia pentru a-și însuși schimbarea – vor defini viitorul, concluzionează raportul Accenture Technology Vision 2021. Studiul, realizat anual de Accenture (NYSE: ACN) și ajuns la a 21-a ediție, previzionează principalele […]

Detalii

Testarea epidemiologică și/sau vaccinarea angajaților ocupă primul loc în topul beneficiilor nou incluse în Codul Fiscal care vor fi acordate de către angajatorii din România, urmate de sumele acordate pentru telemuncă în limita a 400 lei și cele pentru educația timpurie a copiilor, potrivit sondajului HR Barometru realizat de PwC România. ”Interesul angajatorilor pentru fiecare […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter