Produsul Intern Brut al României ar putea fi mai mare cu 24 miliarde de euro anual până în 2030 – o majorare de 8,7% pe an – prin creșterea egalității de gen, potrivit „Win-Win: How Empowering Women Can Benefit Central and Eastern Europe”, cel mai recent raport publicat de compania de consultanță McKinsey&Company.
Acest plus de 24 de miliarde de euro ar putea fi generat de trei factori: creșterea cu 550.000 a numărului de femei active pe piața muncii, majorarea cu 1,5 ore pe săptămână a numărului de ore plătite lucrate de femei și angajarea mai multor femei în sectoarele cu productivitate mare (utilități, producție, servicii financiare, imobiliare).
La nivelul întregii Europe Centrale și de Est, îmbunătățirea egalității de gen pe piața muncii ar putea duce la o creștere PIB cu 146 de miliarde de euro anual până în 2030 (de la 700 la 846 miliarde de euro).
Acest
prim raport McKinsey&Company privind egalitatea de gen în Europa Centrală
și de Est a analizat șapte țări din regiune: Croația, Republica Cehă, Ungaria,
Polonia, România,
Slovacia și Ucraina.
În România, femeile reprezintă aproximativ 52% (10 milioane) din populație însă doar 43% din forța de muncă, procent similar cu media regiunii. În ceea ce privește participarea pe piața muncii, 59% dintre femeile din România sunt angajate – comparativ cu o medie de 64% în Europa Centrală și de Est și de 79% în țările nordice. Analizând același indicator în cazul bărbaților, România are o medie similară cu cea regională și cu Europa de Vest, de 78%.
21% din directorii executivi din România sunt femei, comparativ cu 8% în CEE
În afară de beneficiile macroeconomice, raportul întărește argumentele economice în favoarea diversității și la nivelul fiecărei companii. Cercetările efectuate de McKinsey&Company în ultimul deceniu indică faptul că o pondere mai mare a femeilor în funcțiile de conducere se corelează cu creșterea performanței financiare a companiilor. Raportul de față confirmă această corelație. Companiile ale căror echipe executive aveau cea mai mare diversitate de gen au înregistrat o probabilitate cu 26% mai mare de a raporta profituri peste medie comparativ cu echipele executive cel mai puțin diverse sau fără femei în poziții de top, conform unei analize care a inclus 200 de companii mari din Europa Centrală și de Est.
La nivel regional, femeile sunt încă subreprezentate în funcții de conducere, în ciuda faptului că acestea înseamnă o parte importantă a forței de muncă și a absolvenților de facultate, dar în România situația este mai bună.
Aproximativ 21% dintre directorii executivi din România sunt femei, comparativ cu 8% în Europa Centrală și de Est. De asemenea, în România femeile ocupă 27% din funcțiile executive, în timp ce la nivel regional procentul este de 19%, în Europa de Vest de 16%, iar în țările nordice – 25%. Mai mult, 44% dintre companiile de top din Europa Centrală și de Est nu au nicio femeie cu rol executiv.
„Acest studiu arată cât de semnificativ este impactul creșterii egalității de gen. România ar putea adăuga în fiecare an aproximativ 8,7% la PIB, aproximativ 24 miliarde de euro, prin implicarea mai multor femei pe piața muncii. Dar avem și motive de bucurie, în ciuda participării scăzute a forței de muncă, deoarece România are un procent relativ mare de femei în funcție de CEO – 21% – comparativ cu 8% în Europa Centrală și de Est. Acest lucru demonstrează capitalul uman imens pe care încă nu l-am exploatat”, declară Mariana Miron, Engagement Manager în cadrul biroului din București al McKinsey & Company.
Pentru ca potențialul neexploatat al femeilor să fie atins, companiile și autoritățile trebuie să facă demersuri suplimentare. Patru zone de acțiune ar putea deveni prioritare:
Anul 2023 a fost unul dificil pentru sectorul IT, atât la nivel global, dar mai ales în România. Pe de o parte, concedieri semnificative în prima parte a anului au lăsat foarte mulți candidați în căutare de job într-o piață cu pretenții tot mai ridicate, iar pe de altă parte, impozitarea veniturilor de peste 10.000 […]
DetaliiCustomer Experience Romania organizează CX Conference Bucharest 2023, un eveniment conceput pentru a sustine transformarea domeniul experienței clienților în România. Conferința va avea loc pe data de 25 octombrie la Nord Events Centre și se adresează liderilor din domeniul CX, marketing, resurse umane, customer care, customer service, vânzări, operațiuni și antreprenorilor romani. CX Conference Bucharest […]
Detalii91,2% dintre angajatorii care au participat la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România au declarat că au în plan să facă angajări până la finalul anului. 5,4% spun că au blocat toate angajările, în timp ce 3,4% nu știu exact care va fi cursul evenimentelor până la final de an. Dintre cei care […]
DetaliiIndependenți, pragmatici, la curent cu noile tehnologii, tinerii din generația Z sunt deciși să își trăiască viața și să își construiască parcursul educațional și profesional conform propriului set de valori. Anual, la IUF- The International University Fair participă peste 20.000 de elevi și studenți. Datele ultimelor ediții ne arată că tinerii din România sunt din […]
Detalii