Riscurile majore pentru o companie în social media
Cristiana Constantinescu continuă azi pe PortalHR seria de articole despre conferința „Legal Issues in Social Media” cu o detaliere a aspectelor discutate despre participanți pe tema riscurilor majore ale companiilor în social media.
“Cel mai mare risc este să NU fii în social media. Și aveți grijă ce puneți pe facebook!”, este părerea lui Cristian Manafu, atunci când vine vorba despre prezența companiilor în social media.
Ne place Facebook sau îl evităm cu încăpățânare, pentru că ni se pare că ne invadează viața privată, dăm tweet-uri sau le găsim pur și simplu inutile, suntem pe LinkedIn sau nu credem în recrutarea online – un lucru e cert: rețelele sociale fac parte din viața noastră, indiferent cât de mult ne place sau ne deranjează asta.
Ce înseamnă social media pentru companii? Ei bine, nu există un răspuns general valabil! Pentru că prezența companiei în rețelele de socializare depinde foarte mult de profilul acesteia, de clienți, de dimensiunile companiei, afilierea la o rețea globală și scopul prezenței în social media.
Pentru companii, social media reprezintă o formă de comunicare importantă: astfel obții feedback din partea clienților, eventualele reclamații, contestații, mulțumiri sau felicitări ajung direct la tine și ai posibilitatea să reacționezi rapid în cazul apariției unei crize.
Din punct de vedere legal, un aspect delicat pentru o companie prezentă în social media este colectarea și prelucrarea datelor personale ale membrilor rețelelor sociale.
“Probleme majore pot apărea întotdeauna. Când intri în social media, ca și companie, totul depinde de ce vrei să faci. Dacă vrei să folosești social media pentru acțiuni de marketing sau ca pe un mijloc de a-ți mări baza de date sau expunerea, un aspect care nu trebuie să fie neglijat este modul în care sunt colectate datele personale”, a spus Roxana Ionescu (NNDKP).
De asemenea, dacă o companie își creează un profil pe o rețea de socializare trebuie să se gândească dacă scopul său este unul pe termen lung sau scurt și să îl gestioneze și în funcție de această decizie.
Ce soluții avem? “În România, în online, oricine poate să facă aproape orice vrea. Companiile sunt expuse unor riscuri precum scurgerile de informații confidențiale despre companie și despre clienți, defăimare și multe altele. În spatele unui calculator și al unui IP poate fi oricine, online-ul este ca un perete mare, pe care oricine poate să scrie orice. De aceea e foarte importantă educarea în interiorul companiei. Ar trebui să existe o inițiativă legislativă“, a spus Corneliu Cojocaru (Head of Communications, BCR). Acesta a mai adăugat și faptul că prevenția are un rol extrem de important și că în online, ca în orice alt domeniu, trebuie aplicată regula bunului simț și respectate cele 10 porunci.
Tot despre educarea managerilor a pomenit și Mugurel Rădulescu (Coca-Cola Hellenic): “Dacă ai un site de companie, trebuie să fii foarte atent ce spui acolo. Pentru că e vorba de imaginea companiei. Educarea managerilor în această direcție e importantă”, a spus acesta.
Este esențial ca atunci când ești în online ceea ce faci să fie acceptabil din punct de vedere social, al oamenilor. E important să știi că atunci când faci o comunicare pe online nu e unilaterală, pentru că oamenii au opinii. Pe care simt nevoia să și le expună.
Așadar, când vorbim despre social media, indiferent dacă vorbim de persoane private sau companii, acțiuni de marketing sau colectare de date – viața privată și obligațiile impuse de lege au un rol extrem de important și care va crește în viitor.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam