Ghid de networking pentru introvertiți
Indiferent că vorbim despre promovarea unui business sau despre căutarea unei noi oportunităţi profesionale, puterea networking-ului este extrem de importantă şi adesea insuficient exploatată. Teoretic, o participare cât mai activă la evenimente din nişa vizată, conferinţe, seminarii şi alte întâlniri de networking constituie un moment prielnic pentru a stabili noi relaţii şi a ne extinde reţeaua de contacte.
Și totuși, deşi pare simplu la prima vedere, lucrurile stau un pic diferit pentru introvertiți. Cu siguranță cunoaşteţi sau aţi interacţionat cu ei în viaţa de zi cu zi. Nu sunt timizi şi nici nu au un comportament antisocial, doar folosesc “lentile” speciale pentru a privi şi aborda lumea. Poate că acesta este şi unul dintre motivele pentru care persoanele extrovertite tind a fi mai ușor apreciate, vizibile și plăcute decât cele care au introversiunea drept trăsătură dominantă a personalității lor.
Și pentru că există, cu siguranţă, printre voi multe persoane introvertite care nu au aceeaşi naturaleţe şi comoditate ca cei extrovertiţi de a face networking, m-am gândit că ar fi util să vă împărtăşesc câteva idei utile extrase din cartea Networking for People Who Hate Networking. Poate vor fi utile şi (vă) vor inspira pentru a îmbunătăţi acelor abilităţi (de networking) vitale în lumea de business şi nu numai.
Subintitulată “A field guide for introverts, the overwhelmed, and the under-connected”, cartea poartă semnătura autoarei Devora Zack, consultant, speaker motivațional, coach și CEO al companiei Only Connect Consulting, specializată în domeniul leadershipului.
Stilul folosit este unul accesibil, cu o pronunțată notă umoristică, cu exemple, instrumente și idei practice care să îi inspire/ghideze pe cei cu o personalitate predominant introvertită să depășească mai ușor această “presiune” a evenimentelor de networking, benefice, de altfel, atât pentru viaţa personală, cât şi pentru cea profesională. Urmând aceste idei, introvertiții vor putea aborda networking-ul cu succes, atâta vreme cât vor fi conştienţi de punctele lor tari şi le vor folosi într-o mod eficient.
Primul din cele 12 capitole ale cărții este dedicat definirii noţiunii de introversiune cu ajutorul a 3 caracteristici specifice: contemplare (gândesc înainte de a vorbi sau acţiona), concentrare (analizează în profunzime o problemă) şi încredere în forţele proprii (se energizează singuri) în vreme ce al doilea include un test de evaluare pentru identificarea stilului dominant: introvertit sau extrovertit.
Autoarea menţionează câteva strategii, instrumente sau sugestii pentru ca persoanele introvertite (şi nu numai) să poată folosi eficient oportunităţile de networking, indiferent că au de promovat un business, de căutat un job sau se află într-o călătorie de afaceri.
Iată câteva idei extrase din carte care mi s-au părut interesante și imediat utile:
– pentru a avea succes la diferite evenimente de networking, introvertiţii trebuie să ţină cont de câteva sfaturi: de exemplu, să ajungă mai devreme la o conferinţă unde vor fi foarte multe persoane pentru a putea interacţiona la început cu un grup mai restrâns sau să se ofere voluntari (asumarea unui rol şi implicarea într-un scop bine definit) pentru o cauză/proiect;
– pentru cei introvertiţi, cantitatea noilor contacte nu este atât de relevantă cum este calitatea acestora, deoarece ei au tendinţa de a lega relaţii puternice cu mai puţine persoane;
– cei introvertiți trebuie să îşi acorde timp pentru ei înainte, în timpul şi după terminarea unui eveniment pentru a fi într-o formă bună;
– datorită faptului că introvertiților le place mai mult să gândească înainte de a vorbi, o pregătire prealabilă înainte de networking îi poate aduce într-o situaţie confortabilă şi plăcută;
– în vreme ce extrovertiţii deţin arta vorbitului şi se simt în largul lor în preajma unui grup mare de oameni, persoanele introvertite preferă mai mult să asculte, să observe şi au tendinţa de a stoca foarte multe informaţii (ca un fel de bază de date) şi detalii despre cele relatate sau văzute, iar acest lucru se poate dovedi un avantaj pentru ei;
– în egală măsură, Devora Zack îi încurajează pe cei introvertiţi să se plaseze în situaţii/locuri care le sunt familiare şi confortabile pentru a fi mai eficienţi în cadrul întâlnirilor;
– dacă regula de aur spune că trebuie să îi tratezi pe ceilalţi aşa cum vrei să fii şi tu tratat, autoarea recomandă aplicarea regulii de “platină“: tratează-i pe cei din jur așa cum vor ei să fie tratați. Aceasta necesită flexibilitate și adoptarea unui stil diferit de comunicare în funcție de persoana cu care discută;
– capitolul intitulat “Networking event survival kit“ prezintă sugestii și recomandări utile despre comportamentul introvertiților în cadrul unui eveniment de networking, detalii legate de vestimentație, indicații ce să faci în timpul evenimentului, cum să abordezi o persoană, să iei notițe, să adresezi întrebări deschise sau să trimiți un follow up (email personalizat) după eveniment (introvertiții fiind cunoscuți de altfel pentru capacitatea de a reflecta și a comunica mai bine ideile în scris);
– punctele tari ale introvertiților includ un focus mare pe ceilalți, o mare capacitate de ascultare activă și un follow up foarte organizat de care trebuie să țină cont în timpul evenimentelor de networking;
– cea mai bună și eficientă tehnică pentru networking-ul este puterea zâmbetului care îl poziționează pe introvertit drept o persoană încrezătoare, dar care este în același timp și o invitație non verbală la discuție;
– indiferent de contextul în care este necesar networking-ul (dezvoltarea business-ului, căutarea unui job, creșterea rețelei profesionale sau găsirea unor colaboratori), autoarea îi îndeamnă pe cei introvertiți să se folosească de un discurs bine structurat care să îi ajute să se adapteze mai ușor;
– în final cartea îi încurajează pe toți introvertiții să vadă orice experiență de networking prin prisma acestei idei: Nu există eșec, doar feedback.
Cu siguranță că stilul conversațional de scriere a cărții și modul în care cititorul este implicat și provocat prin diverse exerciții o fac să fie ușor și plăcut de lecturat. Dacă v-am trezit interesul, stați pe aproape, deoarece împreună cu Book Express, o oferim cadou.
Ce trebuie să faceți pentru a câștiga cartea?
Trimiteți-ne la office@portalhr.ro relatarea unei întâmplări amuzante din cadrul unui eveniment de networking. Premiem cea mai interesantă poveste cu un exemplar al cărții Networking for People Who Hate Networking: A Field Guide for Introverts, the Overwhelmed, and the Underconnected. Data limită: 27 septembrie 2013.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam