Miturile organizationale
Iulia ne-a intrebat:
Ce sunt miturile organizationale si care sunt acestea?
Noi ii raspundem:
Pentru a-ti raspunde, o sa ne permitem pentru inceput o vizita foarte scurta in definitia mitului si mai cu seama incercand sa identificam de unde vine nevoia noastra de mituri, indiferent ca este vorba de viata personala sau profesionala.
Conform dictionarului, mitul este o poveste traditionala despre fiinte cu puteri supranaturale, despre inaintasi sau eroi, poveste al carei rost principal este acela de a servi drept exemplu fundamental la care oamenii sa se poata raporta in incercarea de a explica fenomenele lumii naturale, delimitand astfel psihologia, obiceiurile si idealurile societatii.
Asadar, nevoia de mituri se explica prin insasi cautarea omeneasca de a intelege si de a se raporta la un model de actiune si gandire (fie ca este vorba de unul pozitiv sau negativ). Miturile in care credem ne ajuta sa ne organizam prioritatile, sa ne justificam alegerile, sa gasim cel mai bun echilibru al valorilor.
Daca punem un semn de egalitate intre ceea ce este numit „societate” in definitia mitului si „organizatie„, atunci ideea de mit organizational este relativ usor de inteles. Functionand pe principii cat se poate de asemanatoare cu cele al societatilor, organizatiile replica la scara mica nevoia omeneasca de a gasi modele, de a stabili scari de valori, de a-si explica moduri de actiune si decizii. Miturile organizationale sunt povestile cu ajutorul carora intelegem ce si de ce se intampla in jurul nostru.
Mitul organizational este deci o poveste care circula din gura in gura si la care oamenii se raporteaza in momente cheie. Povestea poate sa explice tipologiile umane valorizate de cultura organizationala, etica reala (dincolo de discurs sau de cuvinte care suna bine), modus operandi (cum se fac, de fapt, lucrurile pe aici) etc. Miturile organizationale sunt, in fond, credinte bine inradacinate ale oamenilor din organizatie despre ce si cum se intampla in organizatie, ele organizand sistemul de valori si prioritati denumit prin termenul de „cultura organizationala”.
Miturile organizationale difera de la o organizatie la alta. Ele pot include povesti despre:
– membrii fondatori ai organizatiei, povestea crearii organizatiei (de la vis la realitate);
– lupta pentru pozitionarea pe piata, povesti ale angajatilor care au reusit ceva neobisnuit/neasteptat sau drame din istoria organizatiei;
– modele de urmat si conditiile in care s-au creat ele (disponibilizari, reorganizari etc.);
– viata (angajati care si-au dedicat cea mai mare parte din viata organizatiei);
– invataminte (situatii incurcate, solutii neasteptate etc.)
Crearea miturilor organizationale este un proces spontan care nu poate fi controlat sau modificat in sensuri dorite de management. Este insa esential ca liderii sa cunoasca aceste povesti si sa inteleaga impactul la nivel emotional pe care ele il au asupra celorlalti din organizatie. De cunoasterea si folosirea lor inspirata pot depinde motivatia si angajamentul angajatilor actuali, dar si imaginea companiei in piata.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam