Restructurare doar pentru unii?
Una din cititoarele noastre a cerut sfatul avocatului pentru o problemă de legislația muncii care, din păcate, o afectează foarte tare. Iată povestea ei:
Pentru că trec printr-o perioadă mai dificilă, apelez și la voi pentru câteva lămuriri. Compania X (importatoare și distribuitoare de Y produse) m-a anunțat ieri că postul meu de Purchasing Manager trebuie restructurat pentru că vor lărgi obiectul de activitate și va veni o altă persoană care va prelua din activitățile mele.
Menționez că în același timp tocmai a avut loc o nouă angajare în cadrul firmei, asta după ce au circulat tot felul de informații de intimidare către angajați – că firma nu mai are resurse financiare și tot felul de alt fel de „acțiuni imorale de intimidare”.
Personal nu cred că acesta este motivul real, „de lărgire a domeniului de activitate, implicit schimbarea denumirii firmei”, pentru care are
loc „restructurarea” postului meu – deoarece sunt singura persoană responsabilă de achizitii. Deci puteau și ar putea să mă păstreze și pe noua firmă (în caz că e adevărat ce-mi spun ei). Deja există de mai bine de 2 ani o relație foarte strânsă cu furnizorii externi – eu fiind singura persoană din această firmă de importuri care ține legătura direct cu aceștia.
Deocamdată nu am semnat nimic – am fost sfătuită și am mai citit în alte surse că nu e ok o semnare a unei demisii – mai ales când nu e cazul.
Un alt aspect este că nu am fost înștiințată din timp de ceea ce au de gând. Am mai citit că pentru a exista restructurarea postului trebuie să fie motive intemeiate.
Cu ce articol din lege ar putea această firmă să mă concedieze? Și care ar fi drepturile mele/ale angajatului în această situație?
Nu mai punctez faptul că această firmă, printre altele, nu trece salariul real în cartea de munca și că m-a mințit de la bun început cu faptul că după 3 luni va urma o „rediscutare a salariului” – de mai bine de doi ani acesta rămânând același. Dar trăim în România…. și criza în primul rând pornește de la oameni.
Din partea SPV Legal a răspuns Adriana PUŞCAŞ, Avocat asociat:
Restructurarea unei companii poate determina și desființarea unor posturi, dar și apariţia unor noi posturi care să preia atribuţii specifice posturilor desfiinţate.
În mod normal, angajatorii trebuie să informeze și să se consulte cu reprezentanții salariaților cu privire la evenimente de genul restructurării şi reorganizării companiei. Din pacate, însă, salariaţii nu sunt suficient de bine organizaţi pentru a putea să-şi aleagă vreodată reprezentanţii lor în relaţia cu conducerea companiei.
Prin Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare și consultare a salariaților se prevede doar obligarea angajatorilor de a informa și consulta reprezentanții salariaților şi nu fiecare salariat în parte cu privire la situația, structura şi evoluția probabilă a ocupării forţei de muncă, la eventualele măsuri de anticipare avute în vedere atunci când există o ameninţare la adresa forţei de muncă sau la deciziile ce pot duce la modificări importante în organizarea muncii.
Oricum, încălcarea obligaţiei de informare şi consultare a salariaţilor cu privire la restructurarea unei companii reprezintă o contravenţie sancţionabila cu amendă, deci lipsa acesteia nu determină vreo nulitate a deciziei de desfiinţare a unui post, mai ales dacă compania va demonstra că desfiinţarea a fost necesară şi efectivă.
Contestarea deciziei de încetare a contractului de munca şi implicit a desfiinţării este un demers anevoios, deoarece, spre deosebire de concedierile discipliniare, în cazul desfiinţării posturilor, angajatorul are o mai mare libertate şi discreţie în organizarea muncii mai ales dacă apar probleme financiare, se implementează tehnologii noi, se reorientează activitatea înspre alt business etc.
Forțarea unei demisii nu este ok, dar dacă doreşti să o opui în procedura de contestare a încetării CIM ca urmare a desființării postului va trebui să o dovedeşti, nu doar să o afirmi. Desfacerea CIM pentru desfiinţarea postului oferă posibilitatea obţinerii ajutorului de şomaj, demisia, însă, nu permite o astfel de protecţie.
Legat de lipsa menţionării salariului real în documentele de angajare, ai posibilitatea să te adresezi inspecţiei muncii, dar şi în acest caz trebuie să poţi demonstra acest lucru şi, atenţie, e posibil, ca angajatorul, să-ţi solicite restituirea sumelor respective ca nedatorate, în cazul în care vei susţine ca ai primit nişte bani suplimentar drepturilor salariale.
Recomandarea ar fi să încerci să te poziţionezi constructiv şi să încerci să obţii de la angajator un alt post, chiar şi mai prost platit, deoarece e evident că un salariu e mai atrăgător decât un ajutor de șomaj.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam