Secțiune susținută de

Scrisoarea de recomandare – 5 sugestii de redactare

Portal HR \ Opinia consultantului \ Scrisoarea de recomandare – 5 sugestii de redactare

Deși subiectul recomandărilor pe hârtie este unul destul de sensibil atunci când vine vorba de credbilitatea lor într-un proces de recrutare și selecție, există și situații în care ele sunt nu numai utile ci chiar absolut necesare, cel puțin pentru faptul că pot clarifica poziția și credibilitatea celor care sunt în măsură să dea informații despre un candidat.

Astfel, este posibil ca un potențial angajator să solicite scrisori de recomandare ca parte a procesului de recrutare. În această situație, marea provocare nu mai este doar aceea de a găsi persoanele cele mai în măsură să ne recomande, ci și de a le convinge să-și pună pe hârtie gândurile și impresiile într-o manieră care să trezească interesul. În plus, putem să fim la rândul nostru solicitați la un moment dat să dăm recomandări (scrise) despre cineva și să ne punem problema care e cea mai bună modalitate de a face acest lucru.

Dacă te-ai asigurat că persoana care îți scrie recomandarea este:

1. Cineva cu care ai lucrat fie de curând fie un interval suficient de lung de timp pentru a-și fi putut forma o opinie concludentă despre competențele și valorile tale profesionale (un coleg direct, manager sau subordonat);

2. Cineva care are disponibilitatea de a fi ulterior contactat de un potențial angajator/recrutor pentru o discuție mai detaliată de luare de referințe.

Atunci iată câteva recomandări de care e bine să țină seama atunci când redactează scrisoarea de recomandare:

1. Ideal, o scrisoare de recomandare trebuie elaborată având în vedere o colaborare specifică pe o anumită perioadă de timp/un anumit proiect pentru a da astfel credibilitatea opiniei celui care scrie recomandarea. Aceste detalii trebuie menționate, după cum este la fel de important ca cel care semnează scrisoarea să descrie poziția pe care o ocupa la momentul respectiv (titulatura jobului, compania) în raport cu cel recomandat.

2. Deși este foarte tentant ca o scrisoare de recomandare să se folosească de exprimări comune de genul: profesionist foarte bun, membru eficient în echipă, bune competențe în domeniul de activitate, o astfel de scrisoare nu are o valoare adăugată și, de fapt, nu va putea fi folosită în niciun fel în avantajul candidatului. Este de preferat ca cel care dă recomandarea să se axeze pe una sau două calități ale celui pe care îl recomandă și să le descrie (pe scurt) având în vedere contextul în care le-a văzut manifestându-se.

3. În măsura în care cel care semnează scrisoarea/recomandarea a avut ocazia să lucreze cu cel recomandat o perioadă mai lungă de timp, poate încerca să creioneze și o evoluție în timp a competențelor profesionale ale acestuia pentru a argumenta avantajele pe care un astfel de profesionist le aduce în organizație.

4. Oricât de ușor ar părea, nu recomandăm copierea unor scrisori standard de recomandare. Dacă se preferă totuși folosirea unui anumit format, această utilizarea trebuie să se limiteze la formă, conținutul fiind unul particular pentru fiecare caz în parte.

5. O scrisoare de recomandare nu ar trebui să depășească o pagină (între 3 și 5 paragrafe) și ar fi util să se încheie cu menționarea datelor de contact ale celui care semnează pentru o posibilă discuție telefonică ulterioară de clarificare.

Revenind la ideea inițială de la care am pornit acest articol, credem că ar mai fi un aspect util de menționat legat de scrisorile de recomandare. E puțin probabil ca obiceiul de a te prezenta la interviu cu un „dosar” de recomandări să te ajute să te diferențiezi pozitiv de ceilalți aplicanți. O scrisoare de recomandare este utilă doar dacă este cerută de potențialul angajator sau, în cel mai bun caz, pentru completarea inspirată a profilului tău de LinkedIn.

Data articol: februarie 29, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam