Despre puterea lui “Încă nu”
Modul în care ne raportăm la problemele de zi cu zi spune multe despre felul în care privim lumea. Putem avea un mod de gândire fix, rigid, legat de o anumită problemă de la care așteptăm un rezultat diferit urmând același pattern, sau putem avea un mindset flexibil focusat pe ideea de dezvoltare și învățare.
Ideea unei mentalități flexibile (growth mindset) îi aparține lui Carol Dweck, psiholog, cercetător, și autor al cărții“Mindset”. Autoarea ne demonstrează (cu argumente și research) că succesul în orice domeniu de activitate poate fi influențat de ceea ce credem noi despre propriile abilități și talente.
Această abordarea psihologică a ideii de succes susținută de Carol se regăsește și într-o prezentare video din seria Ted Talks pe care v-o recomand azi. Observațiile și concluziile din înregistrare sunt extrem de utile și imediat aplicabile, deoarece ne ajută să înțelegem că putem avea succes în orice domeniu ne dorim dacă adoptăm un mod de gândire flexibil, bazat pe efort și proces de învățare continuă.
Carol dă exemplul unor elevi ai unui liceu din Chicago care primeau calificativul “încă nu” dacă nu reușeau să promoveze un anumit număr de cursuri necesar pentru absolvire. Puterea lui “încă nu” este aceea de a ne face să înțelegem că ne aflăm încă într-un proces de învățare prin care trebuie să trecem pentru a ajunge acolo unde ne dorim. Ne oferă o oportunitate, o cale către viitor.
Pentru a înțelege mai bine cum gestionează copiii provocările și momentele dificile, Carol a făcut un experiment. Le-a dat unor copii de 10 ani să rezolve niște probleme care erau mai grele decât nivelul lor de pregătire. În timp ce unii au reacționat pozitiv (“îmi plac provocările/sper că voi învăța ceva de aici“) și au înțeles că această provocare le poate da ocazia să învețe și să-și îmbunătățească abilitățile (aveau un mod de gândire flexibil), ceilalți copii au văzut asta ca pe o tragedie, din perspectiva mentalității lor fixe, și au eșuat.
Din cercetările și studiile analizate, Carol a arătat că, atunci când se vor confrunta cu momente dificile, copiii care au un mod de gândire fix nu se vor concentra pe a studia mai mult și a învăța, ci vor căuta modalități și scurtături de a evita provocările (vor copia/trișa, sau își vor compara rezultatele cu alții care au avut rezultate mai slabe).
În comparație cu elevii care au o mentalitate flexibilă și sunt orientați către învățare și îmbunătățirea abilităților sale, ceilalți încearcă să evite greșelile, nu se implică, și nu depun niciun efort pentru a-și îmbunătăți rezultatele.
Carol recomandă să creștem generații de copii care să se folosească de puterea lui “încă nu”, copii care să aibă țeluri mari, dar și o gândire orientată către dezvoltare) și învățare. Să evităm să încurajăm însușirea ideii de a obține ceva“acum”, să nu încurajăm copiii să fie obsedați de a lua o notă maximă sau să facă un scop în a primi validare de la cei din jur.
De asemenea, Carol ne sfătuiește să încurajăm toate eforturile și perseverența făcute de cineva într-o anumită direcție. Trebuie apreciat procesul prin care oamenii au trecut pentru a ajunge la rezultatul X și merită admirat progresul făcut, fie el oricât de mic.
Folosirea unor cuvinte simple, dar puternice, precum “încă“ sau „încă nu” poate avea un impact foarte mare asupra noastră și ne pot ajuta să ne schimbăm mentalitatea în direcția cea bună. Ajungem astfel să avem mai multă încredere că vom reuși și putem persevera pentru a ajunge acolo unde ne dorim.
Vă invit să urmăriți prezentarea lui Carol Dweck și să vă folosiți tot mai des de puterea lui “încă nu” pentru a vă îmbunătăți munca sau activitățile de zi cu zi.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam