Secțiune susținută de

Dosarul personal al salariatului – ce conține și ce riscă angajatorii dacă nu îl întocmesc?

Portal HR \ HR Pedia \ Dosarul personal al salariatului – ce conține și ce riscă angajatorii dacă nu îl întocmesc?

Legislatia muncii impune fiecărui angajator obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare salariat și de a-l prezenta inspectorilor de muncă, în caz contrar riscând amenzi de până la 8000 lei.

Prin HG 500/2011, Executivul a impus angajatorului obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariați, de a-l păstra în bune condiții la sediu, precum și de a-l prezenta inspectorilor de muncă la solicitarea acestora.Dosarul personal al salariatului cuprinde cel puțin următoarele documente:

  • actele necesare angajării,
  • contractul individual de muncă,
  • actele adiționale și celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă,
  • acte de studii/certificate de calificare,
  • orice alte documente care certifică legalitatea și corectitudinea completării în registru.

La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să îi elibereze acestuia:

a) copii ale documentelor existente în dosarul personal;
b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind înscrierile referitoare la persoana sa și/sau un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate, astfel cum rezultă din registrul general de evidență și din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.Documentele sunt eliberate în copie certificată de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana împuternicită de angajator pentru conformitate cu originalul.Registrul electronic și dosarele personale ale fiecărui salariat se vor păstra în condiții care să asigure securitatea datelor, precum și păstrarea lor îndelungată și corespunzătoare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001.

Angajatorul răspunde pentru asigurarea acestor condiții, precum și pentru orice prejudiciu produs salariatului, sau oricărei alte persoane fizice sau juridice, prin încalcarea acestor obligații.

În măsura în care, din motive obiective, angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera documentele prevăzute mai sus, salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă din raza căruia angajatorul își desfășoară activitatea eliberarea unei adeverințe din care să rezulte elementele conținute în registru, cum a fost întocmit și transmis de către angajator.

Inspectoratul teritorial de muncă în cauză elibereaza documentul, în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

ATENTIE! Refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca dosarul personal al salariaților poate fi sancționat cu amendă între 5000-8000 lei.

Autor: Anca Dumitrescu
Articol apărut inițial pe site-ul www.avocatnet.ro. Citește articolul original aici.

Data articol: decembrie 15, 2011

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam