Hot Now

Munca în… familie

05 03 2013, Cristi Ariton , Un comentariu, 3.909 afisari

Nu cred că este cineva care să fi trecut de primul interviu fără să fi auzit de la recrutor că e pe cale să intre într-o mare familie. Organizaţiile au fost descrise prin diverse metafore (Images of organizations, Gareth Morgan) dar comparaţia cu familia a fost pe drept evitată. Relaţiile (specific familiei) şi tranzacţiile (specific organizaţiei) nu prea au numitori comuni decât într-un document arhicunoscut care începe cu “misiune, viziune, obiective…”. În practică e mai greu.

Trimiterea pe care o face HR-ul pare clară. Compania ne e mamă, colegii ne sunt fraţi şi surori, biroul ne e casă. Nu stricăm nimic pentru că totul e al nostru, nu furăm pentru că ne-am fura pe noi înşine, nu tragem de timp pentru că sabotăm familia, muncim cu spor şi îi respectăm pe ceilalţi membri. Toate bune şi frumoase până când apar concedierile, reducerile salariale, tăierea  bonusurilor, plata imprimantei stricate. În cazul HVM Irlanda problema majoră a angajaţilor concediaţi a fost dezamăgirea faţă de felul cum au fost trataţi de compania mamă. Angajatorul s-a identificat cu modelul familiei când a cerut dedicare şi ore suplimentare, şi apoi şi-a concediat toţi angajaţii printr-un executor extern, refuzând orice dialog,

Au fost şi situaţii de criză când buna comunicare între părţi a dus la menţinerea imaginii de familie. Cu aportul sindicatelor, angajaţii Rafo au acceptat să lucreze fără plată o zi pe lună pentru a contribui la redresarea companiei.

A te promova că angajator folosind metafora familiei este un demers curios. Dacă aspectele pozitive sunt uşor de intuit, cele negative sunt particularizate şi mai greu de observat. Întâmplarea face să cunosc situaţia unei firme ce activează în domeniul ospitalităţii. Pe scurt, aceasta poate fi descrisă astfel: ierarhie slabă, graniţe flexibile între personal şi profesional, bunurile companiei pot fi împrumutate (inclusiv bani, maşina, barca), mediul este transparent şi deschis. Pare un loc de muncă ideal şi din discuţiile avute cu angajaţii firmei a reieşit acest lucru. Totuşi, am identificat şi nişte efecte secundare ale familiarităţii excesive în companie. Acestea sunt:

– ca şi succesul, eşecul este tratat în mod exploziv. În ultimul caz e vorba de o muştruluială serioasă, de multe ori de faţă cu “fraţii şi surorile”.

– exista presiunea reciprocităţii favorurilor (împrumuţi o sticlă de vin, o maşină, şi nu poţi spune nu când firma are nevoie de efortul tău suplimentar).

– se alterează percepţia asupra standardelor, cerinţelor şi a feedbackului negativ. Acesta din urmă e deseori luat în mod personal.

– exista o oaie neagră şi un ţap ispăşitor. Familia are membri favoriţi şi cenuşărese, o fată a babei şi una a moşului.

– abuzurile sunt mai uşor de motivat (timp suplimentar cerut de companie sau resurse folosite în scop personal de către angajaţi).

– scade confidenţialitatea (criticilor) şi se extinde bârfa.

Totuşi, deşi aspectele de mai sus se întâmplă, sunt observate şi povestite, nu e cazul să cădem pe panta negativismului. Sunt mult mai multe aspectele pozitive. Singură chestiune importantă este înţelegerea comună şi sinceră a familiarităţii. Dacă ea se prezumă în toate situaţiile, atunci nimeni nu se supără când lucrurile sunt făcute ca în… familie.

Comentarii (1)
  1. Ana Glavce spune:

    cu doua taisuri, munca „in familie” – cum dealtfel spui si tu, Cristi 🙂 sa nu uitam ca exista familii si familii, unele edenice altele mai putin. Cordelii, regi Lear, Caini si Abeli – il faut du tout pour faire un monde 🙂

Adauga comentariu

Cele mai noi

Conferințele dedicate specialiștilor de resurse umane continuă, cu un nou eveniment din seria „HR Vibes”, ce va avea loc pe 28 septembrie 2021 la Cluj-Napoca. Se va desfășura atât în format fizic, la Grand Hotel Italia, cât și în format online, pe platforma Cisco Webex. După un an si jumătate în care atât companiile, cât […]

Detalii

România ar putea adăuga la PIB aproximativ 24 de miliarde de euro anual până în 2030 printr-o mai mare implicare a femeilor pe piața muncii, prin creșterea numărului de ore plătite și printr-o mai bună reprezentare a femeilor în domeniile cu productivitate mare România are cel mai mare procent de femei CEO din zona Europei […]

Detalii

8 din 10 lideri globali afirmă că sunt pregătiți să facă o achiziție în următorii trei ani Liderii executivi consideră că sunt necesari stimuli guvernamentali pentru atingerea țintelor net-zero Trei din patru lideri cred că presiunea exercitată de pandemie asupra finanțelor publice a accentuat necesitatea cooperării dintre state privind sistemul fiscal global Liderii celor mai […]

Detalii

Un studiu realizat în perioada 15 iulie- 15 august de GI Romania cu ajutorul Dora Market Research by Happy Recruiter ne aduce în față răspunsuri de la 1.548 de persoane. Prin acest studiu am încercat să aflăm care sunt efectele încă nevăzute ale pandemiei asupra pieței muncii? Ce îi motivează pe candidați să aleagă un […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter