Secțiune susținută de

Pachetul de remunerație rămâne principala cauză de îngrijorare în Europa

Portal HR \ Actual \ Pachetul de remunerație rămâne principala cauză de îngrijorare în Europa

Edenred a făcut publice rezultatele Barometrului 2014, cel de-al nouălea studiu anual Edenred-Ipsos care urmărește și identifică nivelul de satisfacție, motivația și preocupările salariaților în Europa.

Deși pachetul salarial și păstrarea locului de muncă răman principalele motive de preocupare pentru salariații europeni, subiectul timpului prea îndelungat petrecut la muncă reapare printre cauzele de îngrijorare ale salariaților, în special în țările care au depășit criza economica (Marea Britanie, Germania și Suedia).

Cifre-cheie ale Barometrului 2014:

  • 29% dintre salariații din Europa se declară nemotivați la locul de muncă
  • Pachetul de remunerație rămâne principalul motiv de îngrijorare pentru 40% din salariații europeni
  • Pentru 38% dintre salariați, cea mai importantă cauză de îngrijorare rămâne păstrarea locului de muncă
  • Timpul petrecut la muncă este preocuparea cea mai importantă pentru 22% dintre salariați. Acest aspect este însă mult mai prezent în cazul managerilor : 36% dintre manageri și 47% dintre top-managerii europeni consideră că alocă prea mult timp muncii, față de doar 19% dintre salariații non-manageri
  • 67% dintre salariați declară că lucrează și în afara programului de lucru, iar 62% susțin că se ocupă de probleme personale în timpul orelor de muncă, fenomen cunoscut ca « blurring » (ștergerea « granițelor » dintre programul de lucru și timpul liber)
  • 39% dintre angajați consideră ca este insuficient cadrul de organizare și recunoaștere a noilor moduri de lucru : lucru la distanță, job-sharing, programele flexibile etc.

2014: O REVENIRE A ÎNCREDERII PENTRU ANGAJAȚII EUROPENI

Într-o Europă care a fost marcată de efectele crizei financiare din 2007, indicatorii economici arată primele semne de revenire la un trend de creștere, în special în țările din nordul Europei. În același timp, indicatorii-cheie ai barometrului Edenred-Ipsos arată o revenire a încrederii angajaților în viitorul companiei în care lucrează : în Marea Britanie, 73% dintre salariați sunt optimiști cu privire la evoluția viitoare a companiilor în care lucrează (+4% față de 2013), 80% în Germania (+4% față de 2013), 59% dintre salariații francezi (+2% față de 2013),

Cu toate acestea, optimismul în ușoară creștere este marcat de griji în ce privește nivelul pachetelor de remunerație și puterea de cumparare. Nivelul pachetului salarial este cea mai frecventă cauza de îngrijorare, fiind principala preocupare pentru 40% dintre angajații europeni.

Pe locul doi în « ierarhia » preocupărilor salariaților se află păstrarea locului de muncă, aspect care apare ca fiind cel mai important pentru 38% dintre salariați. Managerii și top-managerii sunt mai puțin afectați de această îngrijorare decât media salariaților : doar 25% dintre manageri și 26% dintre top-manageri declară că păstrarea locului de munca este principala lor grijă.

DIFERENȚE MAJORE ÎN CE PRIVEȘTE GRADUL DE MOTIVARE ȘI SATISFACȚIE

În țările care par a fi depășit criza economică, salariații sunt semnificativ mai mulțumiți și mai motivați la muncă. În schimb, în țările din sudul Europei, salariații se declară nemotivați – spre exemplu, 38% dintre salariații francezi declară că motivația lor este în scadere, lucru resimțit și de 35% dintre portughezi și 33% dintre italieni, față de doar 22% din suedezi sau 23% din salariații germani.

NOILE TEHNOLOGII DE COMUNCARE GENEREAZĂ PROBLEME PRIVIND SEPARAREA ÎNTRE MUNCĂ ȘI TIMP LIBER

Barometrul Edenred 2014 arată și că salariații europeni încep din nou să fie preocupați de faptul că petrec prea mult timp muncind. Timpul petrecut la muncă este principala cauză de griji pentru 22% din salariați.

Acest lucru este mai accentuat în țările care au depășit criza economică și în cazul managerilor în general.

Timpul prea îndelungat petrecut lucrând este principala îngrijorare pentru 43% dintre suedezi și 30% dintre germani. Aceeași este și principala cauză de griji pentru 47% dintre top-manageri și pentru 36% dintre middle-manageri.

Fenomenul de “blurring” se accelerează în toată Europa. Noile tehnologii de comunicare (laptop, telefoane inteligente, tablete etc.) au schimbat modul în care angajații lucrează, astfel că linia de demarcație dintre programul de lucru și timpul liber este din ce în ce mai neclară. În prezent, 67% din angajații europeni declară că muncesc și în afara orelor normale de lucru, dar de asemeni 62% declară că se ocupă de probleme personale în timpul orelor de lucru.

Această tendință este și mai marcata în cazul celor cu funcții de conducere : 90% dintre top manageri și 84% dintre middle-manageri lucrează și în afara programului normal. În același timp, 77% dintre top manageri și 78% dintre middle-manageri rezolvă probleme personale în timpul serviciului.

Deși noile tehnologii sunt percepute de salariați ca având o influență benefică asupra calității vieții profesionale (68%), acțiunile întreprinse de companii pentru a se adapta noilor tendințe sunt considerate nemulțumitoare : 39% dintre salariați consideră că măsurile luate pentru a găsi noi moduri de organizare a programului de lucru sunt insuficiente.

ROMÂNIA : OPȚIUNILE DE PROGRAM DE LUCRU FLEXIBIL SUNT CVASI-INEXISTENTE ACUM, DAR VOR AVEA O DEZVOLTARE ACCELERATĂ ÎN ANII CARE VIN

«În calitate de partener al specialiștilor în management și HR, experiența noastră ne arată că și în România tendințele sunt asemănătoare cu cele din țările din sudul Europei : păstrarea locului de muncă este o preocupare majoră, coroborată cu îngrijorarea privind puterea de cumpărare și nivelul de plată total (salariu și beneficii). Dacă în unele țări, cum ar fi Anglia, Belgia sau Suedia, angajații au reînceput să fie optimiști și să aibă mai multă încredere în viitorul lor profesional, în România nivelul de motivare al angajaților este încă scăzut – aceasta este o zonă în care angajatorii români pot interveni acum cu efect maxim : orice acțiune în favoarea angajaților va fi mult mai eficientă în acest climat încă nesigur. » declară Iulian Alexe, Director de marketing si dezvoltare al Edenred România.

În ce privește noul trend de blurring, “acesta este cu siguranță prezent în România, în special în rândul managerilor, al angajaților specializați și al angajaților tineri. Spre deosebire însa de restul Europei, în România opțiunile de program de lucru flexibil sunt cvasi-inexistente. Part-time, flextime, job-sharing sau lucrul la distanță sunt în prezent excepții rarissime, mai degrabă decât opțiuni standard ; cu siguranță în anii următori vom asista la o dezvoltare accelerată a acestor practici de management al resurselor umane. Pe măsură ce angajații tineri, din generația Y, se vor integra pe piața muncii, tiparele lor, de îmbinare a muncii cu timpul liber, își vor aduce puternic amprenta și in rândul companiilor românesti. Pentru specialiștii în management și resurse umane, va fi o provocare găsirea unor modalități flexibile și eficiente de a-i motiva pe acești angajați cu preocupări noi și cu o viziune foarte personală asupra carierei lor, iar Edenred este deja pregătit cu soluțiile de care vor avea nevoie companiile pentru recompensarea și motivarea salariaților de maine. » (Iulian Alexe, Edenred România

Barometru integral Edenred–Ipsos 2014 îl puteți descărca aici.

Data articol: iunie 5, 2014

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam