Understanding Organizations
How Understanding the Ways Organizations Actually Work Can Be Used To Manage Them Better
Autor: Charles Handy, Oxford University Press, 1993
Cand vorbim despre organizatii, primul gand este legat de organizatiile comerciale, dar Handy afirma inca din prefata acestei carti ca de fapt este vorba de un concept mult mai larg, principiile pe care le discuta fiind relevante si pentru organizatii precum spitalele, scolile, cele bazate pe voluntariat etc.
Autorul marturiseste cu sinceritate ca a pornit la drum in studiul organizatiilor de la ideea ca va descoperi legi absolute care guverneaza comportamentul oamenilor si organizatiilor (asemanatoare cu legile stiintelor exacte) si a fost foarte dezamagit. Motivele: multitudinea variabilelor, abilitatea umana de a depasi multe din influentele asupra comportamentelor lor. Concluzia sa, dupa ani indelungati de studiu, este ca putem prezice doar tendinte.
Cartea este structurata in 3 parti. Pasiunea autorului pentru concepte este vizibila in atentia cu care in prima parte reia teorii cunoscute, asezandu-le in tipare de claritate si esenta. Discuta teorii legate de motivatie,
roluri si interactiuni in organizatie, leadership, putere si influenta, dinamica grupurilor si cultura organizatiilor. Si pentru ca exercitiul teoretic in sine poate sa fie unul steril, Handy nu se opreste aici in incercarea sa de a intelege organizatiile.
Partea a doua, denumita semnificativ Conceptele in aplicare, dezvolta teoriile descrise anterior in contexte specifice: dezvoltarea oamenilor din organizatie, design-ul muncii, politici si schimbari, statutul de manager, viitorul organizatiilor.
Cartea este o sursa remarcabila de idei, notiuni care odata revizitate pot arunca o lumina noua asupra dificultatilor actuale ale proceselor de management organizational. Iata cateva “instrumente” imediat folositoare: Peste 60 din factorii care afecteaza eficacitatea organizationala, scolile teoriei motivationale, imagini ale organizatiei concepute de Gareth Morgan, procesul de invatare si cum functioneaza el in organizatii, cele trei tipuri ale contractului psihologic si multe altele (incredibil de multe si de eficient incadrate in economia cartii).
Cartea poate fi efectiv folosita ca un manual sau ca o sursa de inspiratie. Poate fi citita ordonat, pagina cu pagina, dar se supune provocator si rasfoirii aleatoare. Si daca primele doua parti nu va sunt suficiente pentru a intelege mai bine organizatiile, Handy ofera in partea a treia un ghid comprehensiv pentru un studiu ulterior, o exigenta detaliere a surselor si numeroase note explicative.
Autorul:
Preda la London Business School, este scriitor si consultant in management. Printre cartile care l-au facut celebru se numara: The Age of Unreason, Waiting for the Mountain to Move si Inside Organisations.
Vezi mai multe detalii despre carte pe Amazon.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam