În orice organizatie există măcar câteva “vaci sacre” – cu alte cuvinte persoane, situații sau subiecte despre care nu se vorbește deschis și pe care “nu este bine” să le confrunți. Persoane sau situații pe care, chiar și atunci când ele se așează “în mijlocul drumului”, toată lumea le ocolește cu sfințenie și nimănui nu-i dă prin cap să le spună respectuos să degajeze… Persoane și situații despre care, pe de altă parte, toată lumea vorbește critic și cu mare vehemență în pauzele de cafea/ țigară.
Uneori, motivele pentru care acele persoane, situații sau subiecte au devenit “vaci sacre” se pierd în negura vremii. Unii angajați mai noi nici măcar nu știu prea bine de ce nu e “sănătos” să-l contrazici pe X sau de ce despre o anumită situație este mai bine să nu pomenești în ședințe.
Din nefericire, “vacile sacre” ascund de cele mai multe ori probleme nerezolvate ale organizației. Cu cât mai multe “vaci sacre”, cu atât mai multe probleme netratate și ascunse. Or, problemele indică suferința. Dacă nu este tratată, suferința se cronicizează și se extinde. A aștepta ca aceste probleme să se rezolve de la sine, pe “cale naturală” este de cele mai multe ori o idee neinspirată.
Aveți ceva de spus cuiva? Spuneți-i. Formulați un feedback corect, fiți respectuos și atent să nu jigniți – desigur. Dar vorbiți! Chiar dacă legenda spune că acelui om este mai bine să nu i se dea feedback, eu sunt convinsă că, în realitate, orice om poate primi un feedback și, mai mult decât atât: orice om (chiar și cel mai mare șef) are nevoie de așa ceva.
Există în organizația sau echipa voastră un subiect “delicat”, pe care mulți și-ar dori să-l vadă discutat/ rezolvat dar nimeni nu îndrăznește să-l pună pe tapet? Eu sunt convinsă că toată lumea ar avea de câștigat dacă subiectul acela ar fi în fine discutat!
Îmi puteți spune că, dacă atentați la “vacile sacre” riscați să vă treziți loviți de pedepse, răzbunări și alte tipuri de repercusiuni. Pot înțelege, sigur, și departe de mine să îndemn pe cineva să-și asume riscuri necugetate. Dar întreb și eu: sunteți 100% convinși că repercusiunile ar fi atât de dramatice pe cât vi le închipuiți? Experiența personală îmi spune că de cele mai multe ori “legendele” organizaționale de acest tip înfățișează un tablou mult mai sumbru decât este el de fapt în realitate…
Cred că adevărata problema nu este DACĂ să dăm cuiva un feedback sau DACĂ este cazul să deschidem o discuție despre o problemă, ci CUM și CÂND este cel mai bine să facem asta (noăa: prin “cum” și “când” nu mă refer și la strategia amânării la nesfârșit în speranța că altcineva va face asta în locul nostru. 🙂
Sursa poza.
Şapte companii de renume din România au intrat în finala competiţiei Top WellBeing Employer, ce premiază implicarea acestora pentru a oferi o stare de bine a angajaților și a comunității în care activează. Arctic SA, BCR, KPMG, Majorel Romania, mindit.io, Phillip Morris Romania și Provident Financial Romania au trecut de semifinala primei ediții a acestei […]
DetaliiRaluca Burghelea este noul Country Managing Director al Accenture România. Raluca și-a început cariera la Accenture în anul 2007, iar în prezent este Managing Director al Accenture Operations în România, rol pe care îl va păstra. În calitate de Operations Lead, ea a jucat un rol esențial în dezvoltarea activității locale din România în 6 […]
DetaliiPe 30 septembrie și 1 octombrie, la Sala Palatului din București, va avea loc IUF – The International University Fair, cel mai important eveniment educațional din Sud-Estul Europei. Reprezentanții universităților din 12 țări vor prezenta elevilor de liceu și studenților programele de licență, masterat și facilitățile la care pot avea acces (burse, surse de finanţare, […]
DetaliiZona micilor întreprinzători din România este, în mod tradițional, una extrem de dinamică, zeci de mii de SRL-uri fiind înființate în fiecare an. De la începutul anului și până în prezent peste 56.000 de SRL-uri noi au fost înregistrate, potrivit datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), în timp ce procentul firmelor nou […]
Detalii
Da. ”Aveți ceva de spus cuiva? Spuneți-i. ”
Însă, pe lângă cum și când, gândiți-vă la acestea:
1. ce aveți de spus are legătură cu performanțele organizaționale? dacă e doar o problemă de ”mie nu-mi place…”, ”eu aș vrea…”, lucrați mai întâi cu propriul ego;
2. sunteți sigur că vedeți nu doar paiul din ochiul celuilalt, ci și parul din propriul ochi? cu acesta din urmă veți lovi nedrept…
3. ce alianțe puteți construi? cât și în ce condiții puteți conta pe ele?
4. dacă nu puteți conta pe un suport solid, ”calculați” bine ce riscuri vă puteți efectiv asuma;
5. pregătiți-vă o strategie ”de vreme rea”;
6. apoi spuneți ce aveți de spus: la momentul potrivit, elegant, fără atacuri la persoană etc.
Puteți contribui astfel la un progres organizațional. Vă puteți crește și șansele de promovare – dacă vă interesează. Însă înainte de toate, vă veți menține și întâri respectul de sine! La ce bun să-ți păstrezi avantajele organizaționale dacă, tăcând sau limitându-te la bârfa cotidiană, ajungi să nu te mai respecți pe tine însuți / însăți? Toate dimensiunile vieții tale vor fi afectate…