Hot Now

Vacile sacre

06 02 2013, Ana Glavce , Un comentariu, 5.530 afisari

În orice organizatie există măcar câteva “vaci sacre” – cu alte cuvinte persoane, situații sau subiecte despre care nu se vorbește deschis și pe care “nu este bine” să le confrunți. Persoane sau situații pe care, chiar și atunci când ele se așează “în mijlocul drumului”, toată lumea le ocolește cu sfințenie și nimănui nu-i dă prin cap să le spună respectuos să degajeze… Persoane și situații despre care, pe de altă parte, toată lumea vorbește critic și cu mare vehemență în pauzele de cafea/ țigară.

Uneori, motivele pentru care acele persoane, situații sau subiecte au devenit “vaci sacre” se pierd în negura vremii. Unii angajați mai noi nici măcar nu știu prea bine de ce nu e “sănătos” să-l contrazici pe X sau de ce despre o anumită situație este mai bine să nu pomenești în ședințe.

Din nefericire, “vacile sacre” ascund de cele mai multe ori probleme nerezolvate ale organizației. Cu cât mai multe “vaci sacre”, cu atât mai multe probleme netratate și ascunse. Or, problemele indică suferința. Dacă nu este tratată, suferința se cronicizează și se extinde. A aștepta ca aceste probleme să se rezolve de la sine, pe “cale naturală” este de cele mai multe ori o idee neinspirată.

Aveți ceva de spus cuiva? Spuneți-i. Formulați un feedback corect, fiți respectuos și atent să nu jigniți – desigur. Dar vorbiți! Chiar dacă legenda spune că acelui om este mai bine să nu i se dea feedback, eu sunt convinsă că, în realitate, orice om poate primi un feedback și, mai mult decât atât: orice om (chiar și cel mai mare șef) are nevoie de așa ceva.

Există în organizația sau echipa voastră un subiect “delicat”, pe care mulți și-ar dori să-l vadă discutat/ rezolvat dar nimeni nu îndrăznește să-l pună pe tapet? Eu sunt convinsă că toată lumea ar avea de câștigat dacă subiectul acela ar fi în fine discutat!

Îmi puteți spune că, dacă atentați la “vacile sacre” riscați să vă treziți loviți de  pedepse, răzbunări și alte tipuri de repercusiuni. Pot înțelege, sigur, și departe de mine să îndemn pe cineva să-și asume riscuri necugetate. Dar întreb și eu: sunteți 100% convinși că repercusiunile ar fi atât de dramatice pe cât vi le închipuiți? Experiența personală îmi spune că de cele mai multe ori “legendele” organizaționale de acest tip înfățișează un tablou mult mai sumbru decât este el de fapt în realitate…

Cred că adevărata problema nu este DACĂ să dăm cuiva un feedback sau DACĂ este cazul să deschidem o discuție despre o problemă, ci CUM și CÂND este cel mai bine să facem asta (noăa: prin “cum” și “când” nu mă refer și la strategia amânării la nesfârșit în speranța că altcineva va face asta în locul nostru. 🙂

Sursa poza.

Comentarii (1)
  1. Da. ”Aveți ceva de spus cuiva? Spuneți-i. ”
    Însă, pe lângă cum și când, gândiți-vă la acestea:

    1. ce aveți de spus are legătură cu performanțele organizaționale? dacă e doar o problemă de ”mie nu-mi place…”, ”eu aș vrea…”, lucrați mai întâi cu propriul ego;
    2. sunteți sigur că vedeți nu doar paiul din ochiul celuilalt, ci și parul din propriul ochi? cu acesta din urmă veți lovi nedrept…
    3. ce alianțe puteți construi? cât și în ce condiții puteți conta pe ele?
    4. dacă nu puteți conta pe un suport solid, ”calculați” bine ce riscuri vă puteți efectiv asuma;
    5. pregătiți-vă o strategie ”de vreme rea”;
    6. apoi spuneți ce aveți de spus: la momentul potrivit, elegant, fără atacuri la persoană etc.
    Puteți contribui astfel la un progres organizațional. Vă puteți crește și șansele de promovare – dacă vă interesează. Însă înainte de toate, vă veți menține și întâri respectul de sine! La ce bun să-ți păstrezi avantajele organizaționale dacă, tăcând sau limitându-te la bârfa cotidiană, ajungi să nu te mai respecți pe tine însuți / însăți? Toate dimensiunile vieții tale vor fi afectate…

Adauga comentariu

Cele mai noi

Tehnologiile sigure de colaborare care ajută oamenii să lucreze de oriunde reprezintă o preocupare majoră pentru orice CIO, punând presiune pe echipele IT nevoite să asigure suport atât pentru angajații care lucrează de la distanță, cât și pentru planificarea revenirii la birou. Cisco (NASDAQ: CSCO) anunță câteva îmbunătățiri cheie aduse soluției Webex, pentru a răspunde […]

Detalii

În perioada 24-25 iunie 2020, BusinessMark a organizat cel de-al 30-lea eveniment de HR. Ediția de anul acesta a marcat și o premieră, „Tomorrow@Work” fiind prima conferință din această serie care s-a desfășurat exclusiv în mediul online. Pe parcursul celor două zile, specialiști români și internaționali au analizat și dezbătut trei factori cu rol determinant […]

Detalii

MyDesks.ro vine în ajutorul freelancerilor și antreprenorilor din România și lansează MyDesks Work, o platformă de job-uri și proiecte punctuale pentru cei care aleg să lucreze de la distanță. Ideea platformei a apărut în plină pandemie, când interesul pentru proiecte remote și freelancing a crescut în România cu peste 40%, conform Google Trends. Cu această […]

Detalii

Piața muncii se află într-o continuă dezvoltare ceea ce face ca o mare parte dintre angajatori să caute constant noi talente în cadrul companiilor. Pentru a se integra în piața muncii studenții au nevoie de o dezvoltare majoră atât a competențelor hard, precum și a celor soft: comunicare, lucrul în echipă, creativitate sau responsabilitate. „Profesorii […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter