Voluntariatul în situaţiile de urgenţă va fi considerat experienţă profesională
Activitatea voluntarilor care acţionează în situaţii de urgenţă va fi considerată experienţă profesională şi/sau de specialitate, în funcţie de tipul activităţii, cu condiţia ca aceasta să fie realizată în domeniul studiilor absolvite. Noile prevederi fac parte dintr-un proiect de act normativ adoptat miercuri de Guvern, document ce va modifica Statutul personalului voluntar.
Prevederea conform căreia activitatea de voluntariat în situații de urgență se va considera experiență profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite, face parte dintr-un Proiect de hotărâre a Guvernului pentru modificarea şi completarea Statutului personalului voluntar din serviciile de urgenţă voluntare, ce a fost aprobat miercuri de Executiv, în cadrul şedinţei săptămânale.
Astfel, de îndată ce documentul menţionat va fi publicat în Monitorul Oficial, Statutul personalului voluntar din serviciile de urgență va fi completat şi modificat, cu scopul îmbunătățirii cadrului legislativ de recunoaștere a activității de voluntariat la nivelul comunităților și, implicit, al creșterii numărului membrilor activi din serviciile voluntare.
Potrivit unui comunicat de presă remis recent de către Guvern, una dintre condiţiile obligatorii pentru a avea un parcurs profesional al voluntarului în situaţii de urgenţă este absolvirea unui curs de iniţiere servant pompier, în cel mult un an de la încheierea contractului de voluntariat. În plus, pentru a evolua profesional, după finalizarea acestui curs va fi nevoie şi de absolvirea altor cursuri de formare profesională, în funcţie de specializare.
În documentul Executivului sunt oferite şi câteva exemple în acest sens. Astfel, pentru a putea ocupa un post de conducător autospeciale într-un serviciu de voluntariat de situații de urgență, este obligatorie absolvirea unui curs de mecanic utilaj, iar, ulterior, după minim un an, a unui curs de conducător autospeciale.
În schimb, pentru a ocupa un post de șef compartiment prevenire, este obligatorie absolvirea unui curs de specialist prevenire (în minimum doi ani de la absolvirea cursului de inițiere de servant pompier), iar, după cel puţin un an, a unui curs de șef compartiment prevenire.
De aproape doi ani, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 78/2014, voluntariatul se desfăşoară pe baza unui contract încheiat, în formă scrisă, între voluntar şi organizaţia gazdă. Contractul de voluntariat, întocmit de organizaţia gazdă, trebuie însoţit obligatoriu de fişa postului şi de fişa de protecţie a voluntarului.
Potrivit normelor în vigoare, voluntariatul reprezintă activitatea de interes public neobligatorie, neremunerată şi bazată pe decizia liber consimţită a voluntarului persoană fizică, prin intermediul unei persoane juridice, de drept public sau de drept privat, fără scop lucrativ, individual sau în grup.
Citește tot articolul de Eduard Popescu pe Avocatnet: Voluntariatul în situaţiile de urgenţă va fi considerat experienţă profesională.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam