E-learning-ul, viitorul lider al pieței de training
Există un domeniu în zona de training care are o evoluție contrară industriei (care a înregistrat scăderi semnificative din 2008 până astăzi), este vorba de e-learning. Creșterea în e-learning este cunoscută de toată lumea dar nimeni nu avea cifre exacte, până acum. Pe piață sunt prezenți câțiva jucători pentru platformele LMS: Oracle, Siveco, Softwin și iKnow LMS, iar pentru conținutul online, SkillSoft domină piața cursurilor generice, disponibile imediat.
Nimeni n-a raportat până acum numărul de cursanți, evoluția acestora, numărul de cursuri accesate și tocmai de acceea acest demers este important pentru o imagine cât mai bună a ceea ce se întâmplă cu soluțiile e-learning. Informațiile pe care le prezentăm în continuare sunt valabile pentru utilizatorii de cursuri SkillSoft livrate de partenerul The e-learning Company. Datele luate în considerare sunt doar cele din mediul privat, iar perioada rapoartată este cea dintre anii 2008 și 2012 inclusiv.
Primele date se referă la utilizarea platformei iKnow LMS care este distribuită tot de The e-learning Company și care are un număr de 17500 de utilizatori care se folosesc funcțiile acestei plaforme pentru un proces de training de calitate:
- livrare de conținut propriu al companiei client,
- testarea angajaților,
- cursuri SkillSoft,
- raportare;
- autoevaluare.
Acești utilizatori sunt împărțiți pe industrii într-o proporție aproape egală: bancară, telecom, asigurări și Oil and Gas. Numărul de utilizatori a crescut de la 4000 în 2009 la 10.000 în 2011 și la 17.500 în 2012.
Cursurile SkillSoft sunt folosite în România din anul 2001 iar primul beneficiar al acestor cursuri a fost Connex. Din 2006, SkillSoft a avut parteneri în România iar din 2009 a început creșterea. În tabelul de mai jos sunt prezentate datele pentru fiecare an în parte pentru clienții din România ai SkillSoft (nu sunt luați în considerare utilizatorii de cursuri SkillSoft care beneficiază de acces la cursuri de la companiile mamă, de exemplu: Orange, Xerox, Hilton, ING, etc.)
Se observă faptul că numărul de cursanți din 2012 este mai mare decât numărul de cursanți din toți ceilalți ani luați în calcul.
De asemenea, numărul de cursuri accesate în 2012 reprezintă 56% din numărul total de cursuri accesate în cei 5 ani de referință.
Din datele preliminare, la 15 septembrie 2013 s-au atins aceleași valori ca în 2012. Așadar vorbim și pentru 2013 de o creștere substanțială având în vedere că ultimele 3 luni strâng în jur de 35% din numărul de cursanți și de cursuri accesate.
Ce urmează? Cel mai probabil anul 2014 va fi anul cu cea mai importantă creștere datorită faptului că SkillSoft livrează acum și cursuri în limba română în format e-learning, peste 100 de tilturi. Se așteaptă o creștere pentru zona IMM-urilor deoarece accesul la aceste cursuri este facil, este foarte eficient din punct de vedere al costurilor și are impact.
Deși e-learningul urmează evoluția siteurilor de știri versus ziarele pe hârtie, trainingul în clasă va reprezenta și în viitor o variantă pentru subiecte în care interacțiunea este importantă iar informația și prestațiile trainerului sunt de bună calitate. Există, însă, și zone unde, deși pare că trainingul traditional are un avantaj, vor avea loc schimbări importante. De exemplu, pentru domeniul vânzărilor, deși încă se predau cursurile în clasă cu tehnici de vânzare, modul în care acționează cumpărătorii s-a schimbat radical în ultimii 3 ani, importante sunt părerile consumatorilor pe site-urile de profil sau ale specialiștilor, iar aceste păreri sunt accesate de pe telefonul mobil direct în magazin. De asemenea, pentru vânzarea b2b este mai important un e-mail pentru că sunt multe cazuri în care interacțiunea a dispărut.
Așadar, e-learningul crește în România cu rate de peste 50%. Această crește se va tempera în următorii 3 ani dar jucătorii din zona e-learning vor deveni din ce în ce mai importanți și probabil că vor fi printre liderii pieței de training.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam