Intrebari dificile despre situatii dificile
Corina ne-a intrebat:
Care este raspunsul potrivit la intrebarea recrutorului: „Care sunt acele situatii pe care le administrezi/peste care treci mai greu/cu dificultate?”
Noi ii raspundem:
Adesea, solutia pentru a intelege la ce raspuns se asteapta un recrutor atunci cand pune o intrebare este… intelegerea motivelor intrebarii.
Intrebarea mentionata de tine mai sus este o intrebare deschisa, de unde si necesitatea de a veni cu un raspuns elaborat. Motivele posibile pentru care un recrutor vrea sa afle situatiile dificile de care s-a lovit un candidat sunt legate de:
1. Necesitatea de a evalua o competenta de toleranta la stres.
2. Dorinta de a intelege ce inseamna pentru un candidat o situatie dificila.
3. Nevoia de a pozitiona experienta anterioara a candidatului cu situatii limita in contextul presiunilor pe care le va avea de intampinat la noul job.
Avand in vedere aceste posibile motive, poti incerca sa te „antrenezi” pentru aceasta intrebare si pentru raspunsul pe care il vei oferi gandindu-te inainte de interviu la:
1. Care sunt situatiile dificile carora a trebuit sa le faci fata pana acum in contextul jobului?
2. Ce anume le-a facut sa fie dificile?
3. Cum le-ai abordat? De ce?
4. Care a fost rezultatul?
5. Ce ai face acum diferit (avand in spate experienta anterioara)?
Raspunsul cel mai inspirat ar trebui sa ia in calcul detalierea a una, cel mult doua astfel de situatii de care te-ai lovit la locul de munca anterior si care te-au pus la incercare. Iti recomandam sa te gandesti doar la maxim doua pentru a nu lungi excesiv argumentatia. In plus, ar fi util, in masura in care experienta iti permite acest lucru, sa invoci situatii diferite. Obiectivul tau in detalierea raspunsului ar fi sa recunosti faptul ca esti constienta de provocarile care pot aparea, dar ca, in acelasi timp, oricat de dificile ar parea, reusesti sa depasesti aceste momente prin abordari contextuale.
Intrebarea recrutorului despre situatiile dificile mai greu de gestionat inchide in sine si o capcana. Tendinta, ca si atunci cand suntem rugati sa vorbim despre defectele noastre, va fi aceea de a le minimaliza. Din pacate ea duce la raspunsuri standard care adesea inchid conversatia si nu iti servesc scopul de a face o impresie buna. A da un raspuns de genul: „nu am avut nicio situatie dificila la locul de munca” sau „nu exista situatie dificila pe care sa nu o pot gestiona” suna foarte mult fie a evitare politicoasa, fie a lauda de sine.
Dificultatile (si la locul de munca) sunt firesti si faptul ca le constientizam (fara insa sa le dam dimensiuni apocaliptice) nu ne coboara in ochii unui evaluator. Mult mai interesanta este partea a doua a raspunsului in care explicam cum le-am depasit. Ne folosim, e adevarat, de un „truc” pentru ca intrebarea evaluatorului nu lanseaza in discutie decat situatia dificila ca atare, intrand insa in zona „rezolvarilor”, candidatul are sansa sa directioneze pozitiv restul interviului.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam