John Ambrose: „E-learning-ul nu este doar un set de cursuri online, ci un proces de business”
John Ambrose este Skillsoft Senior Vice President of Strategy, Corporate Development and Emerging Business, și din această poziție are ocazia să discute în fiecare an cu mii de profesioniștii din toată lumea în cadrul diferitelor forumuri de discuții pe subiecte care variază de la susținerea performanței mobile la învățarea socială. În ultimii mai bine de 25 de ani, John Ambrose a lucrat exclusiv la intersecția dintre tehnologie, publicare și învățare, trăind și muncind în Franța, Anglia și pe ambele coaste ale SUA. În 1995 a fost numit CEO la DeltaPoint, unul dintre furnizorii timpurii de instrumente de website management. A fost deasemenea fondatorul Books24x7 în 1998 care a fost apoi preluat de Skillsoft în 2001.
Ambrose a participat ca speaker la conferințe precum The Global Peter Drucker Forum, The CLO Conference, Elliot Masie’s Learning Conference, Josh Bersin Impact Conference, mai multe conferințe ASTD în SUA și la nivel international, Jeanne Meister’s Social Bootcamp, și evenimentele Skillsoft Perspective organizate peste tot în America de Nord, Europa și Asia.
Săptămâna aceasta, John Ambrose a fost la București pentru a participa, ca speaker, la e-Nforma 2013. Am stat de vorbă despre e-learning și impactul tehnologiei asupra învățării, despre contraste și schimbări din România și nu numai.
Domnule Ambrose, în 1998 ați fondat Books 24×7. Vă mai aduceți aminte cu ce gânduri ați plecat la drum în acest demers? Câte dintre predicțiile dumneavoastră s-au îndeplinit și ce anume a fost diferit?
Când am lansat Book24X7, am pornit de la trei presupoziții majore:
- Că oamenii din business ar prefera sa cumpere cărți electronice sub forma unei librarii mari care să vină la pachet cu instrumente de căutare, mai degrabă decât cărți separate;
- Că editorii vor fi interesați să se implice în acest proiect;
- Că audiența noastră țintâ va fi în principal alcătuită din profesioniști IT, motiv pentru care ne-am propus să adăugăm soluții IT suplimentare de-a lungul timpului.
Prima presupoziție s-a adeverit în totalitate. Modelul nostru prin care am oferit acces nelimitat cu ajutorului unui singur abonament a fost unic și preferat de departe datorită eficienței costurilor și faptului că necesita foarte puțină muncă adiministrativă sau chiar deloc.
În ceea ce privește a doua presupoziție, lucrurile au fost mai degrabă amestecate. La început, câțiva editori nu s-au simțit confortabili cu ideea, dar până la urmă am reușit să semnăm licențe cu marea majoritate a editurilor de business.
A treia presupoziție s-a dovedit falsă. Colecția noastră IT originală a fost foarte populară în rândul profesioniștilor din zona tehnică dar am descoperit că produsul nostru nu era unul IT ci mai degrabă unul de susținere a proceselor de învățare și dezvoltare. Din momentul în care ne-am dat seama de asta și am început să adăugăm alte colecții ca de exemplu BusinessPro și OfficeEssentials, am făcut cunoștință cu SkillSoft… și restul, cum se spune, e poveste.
SkillSoft este astăzi cel mai mare provider de soluții e-learning, care sunt, în viziunea dumneavoastră, atuurile pe care le aveți din această poziție și care sunt riscurile cărora trebuie să le faceți față?
Skillsoft a fost printre pionierii soluțiilor e-learning inovatoare încă din 1998, dar mult prea multe companii se bazau la vremea aceea foarte mult pe training-ul costisitor, livrat în clasă. Astfel, suntem de părere că piața este încă una foarte tânără și va continua să crească pe măsură ce din ce în ce mai multe companii își vor înlocui sau micșora procentul de training în clasă pentru a profita de avantajele oferite de învățarea mijlocită de tehnologie. Avantajul pe care îl avem azi este existența unei baze de mai mult de 5000 de clienți din diverse zone de activitate care ne ajută să identificăm și să răspundem repede provocărilor care apar peste noapte. Cea mai mare dintre acestea este legată de clarificarea faptului că e-learning-ul nu este doar un set de cursuri online, ci un proces de business care trebuie gestionat în consecință. Clienții au mai mult succes atunci când înglobează în strategia lor experiența și serviciile pe care noi și partenerii noștri le putem oferi pentru a dezvolta un proces de învățare eficient, aliniat și bazat pe obiective definite care pot fi măsurate cu precizie.
Din ce în ce mai mult în ziua de azi se vorbește despre modul depășit, dacă nu chiar greșit, în care abordăm educația și învățarea. Suntem puși în situația de a învăța ceva nou în fiecare zi iar cei mai mulți dintre noi n-au văzut niciun calculator la școală și cu toate acestea modul în care lucrăm și reacționăm cu ceilalți și cu mediul s-a schimbat. Cum comentați aceste situații și cum vedeți evoluția în zona metodelor și instrumentelor de învățare în următorii ani?
Într-o lume în care presiunea timpului este din ce în ce mai mare, oamenii au nevoie de răspunsuri repede. Așa că bucățile ușor de mestecat funcționează foarte bine. Cu toate acestea, în absența unui context mai mare, aceste bucățele mici nu sunt foarte folositoare. Să luăm exemplul Book24x7. Dacă ți-am arăta doar un singur paragraf în urma căutărilor tare, utilitatea sa ar fi limitată deoarece i-ar lipsi informația care se regăsește în mod normal înaintea și după el într-o carte. Și este foarte posibil să ai nevoie de acest context pentru a înțelege paragraful. Acesta este motivul pentru care am pus la punct Books24x7 în așa fel încât să te ajute să găsești „bucățica” de informație pe care o cauți dar poziționată întotdeauna într-o secțiune, într-un capitol, o carte sau un subiect. Facem același lucru în cazul cursurilor și al celorlalte resurse SkillSoft. Facem tot posibilul să te ajutăm să găsești exact bucățica de informație de care ai nevoie ajutându-te întotdeauna să o înțelegi în context pentru a eficientiza procesul de învățare.
Ați vizitat România pentru prima dată săptămâna aceasta, o țară a contrastelor, cu peste 50% locuitori care locuiesc în zonele rurale unde accesul la internet și la tehnologiile noi este mai dificil. Pe de altă parte în România și-au deschis centre companii ca Oracle, HP, IBM. Industria auto este dezvoltată în România, Ford, Renault iar mai nou Daimler au facilități de producție în România, în același timp, deși are capacitateta să hrănească peste 50 de milioane de locuitori, România importă foarte multe alimente. Cum ați comenta aceste paradoxuri din perspectiva omului care a privit spre viitor și care are un rol important într-o companie de top?
Din câte știu din istorie și din vizita mea recentă, Romania este o țară care a reușit să se transforme extraordinar de mult într-un timp foarte scurt. Bucureștiul mi s-a părut plin de viață și energie. Am văzut macarale și clădiri noi și frumosul centru istoric. Conexiunea Wifi este excelentă și tehnologia a pătruns peste tot. Dar nu toate lucrurile se pot schimba la fel de repede așa că paradoxul menționat nu este cu nimic diferit de ceea ce se întâmplă în alte țări cu creștere accelerată. Românii mi s-au părut foarte hotărâți să aibă succes și mă aștept ca, pe măsură ce zonele urbane se vor dezvolta și vor atrage investiții, vor avea un impact pozitiv asupra zonelor rurale. Și cel mai extraordinar aspect la tehnologiei wireless este că singurul lucru de care este nevoie este pentru existența internetului în zonele rurale este extinderea rețețelor de electricitate și turnuri ieftine care pot deservi zone rurale întinse, spre deosebire de sistemele broadband care au nevoie de rețele complicate de fibre. Cred că dacă România continuă pe drumul pe care a pornit, schimbarea din următorii 10 ani va fi cel puțin la fel de extraordinară ca cea din ultimii 10 ani.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam