Secțiune susținută de

Motivatia oamenilor, nu a magarilor

Portal HR \ Actual \ Motivatia oamenilor, nu a magarilor

Despre modelul motivational detaliat de Dan Pink am mai discutat pe PortalHR, dar filmuletul pe care va propunem sa il vizionati azi face mai mult decat sa reia conceptele de baza ale noii paradigme de gandire: le clarifica prin mijloace vizuale incredibil de convingatoare si care, credem noi, duc problema constientizarii acestor realitati la un nivel mult mai profund.

Pe scurt, iata cateva din ideile pe care le veti regasi ilustrate in acest filmulet si care stau la baza teoriei falimentului morcovului si al batului:

1. Adesea, cand vine vorba de motivatie, organizatiile pornesc de la premiza ca pentru a beneficia de mai multe comportamente de un anumit fel, acestea trebuie rasplatite (cu mijloce materiale), in vreme ce atitudinile perdante sau lipsa de performanta trebuie sanctionate („batul” fiind o metafora utila in acest sens).

2. Cercetatorii in domeniu au dovedit insa ca atunci cand activitatea care trebuie derulata implica abilitati cognitive de baza, rasplata pragmatica mai mare/consistenta duce cu consecventa la performanta mai proasta.

3. Noua teorie motivationala se bazeaza pe studii si cercetari derulate atat in SUA, cat si in India, tocmai in ideea de a inchide gura criticilor care ar fi putut considera rasplata financiara oferita intr-un anumit mediu irelevanta.

4. Pentru sarcinile simple, repetitive, „morcovii” sunt ideali atunci cand se pune problema rasplatirii si motivarii.

5. Modelele de gandire de genul: „Daca faci asta… atunci primesti asta…” sunt ideale pentru activitati a caror incarcatura cognitiva este aproape inexistenta.

6. Pe masura ce nivelul de complexitate (in sens congnitiv) al sarcinilor creste, rationamentul simplist: „daca… atunci…” nu mai da rezultate.

7. Este important de retinut ca Dan Pink nu sustine ca banii nu ar fi un factor motivational. Din contra, el afirma ca sunt esentiali si ca nivelul de asteptari salariale trebuie satisfacut pentru a scapa de problema banilor. Dar de la nivelul acela de motivatie pana la realizarea unor sarcini creative, cu profunda incarcatura cognitiva, drumul este foarte lung si morcovii sau betele nu mai sunt utile.

8. Pentru a fi cu adevarat motivati/implicati/angajati/dedicati oamenii au nevoie in job de autonomie, maiestrie si scop.

9. Multe organizatii cauta sa isi defineasca in clipa de fata un scop transcendent si nu doar din nevoia de a atrage mai usor talentele de care au nevoie.

10. E momentul sa depasim paradigma morcovului si a batului si sa ii tratam pe angajati drept ceea ce sunt: oameni… nu magari.

Urmariti filmuletul pentru a intelege toate implicatiile ideilor rezumate mai sus:


Data articol: decembrie 15, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam