Hot Now

Principiul ghindei… sau despre beneficiile coaching-ului

04 10 2010, Raluca Mohanu , Comenteaza, 6.587 afisari

Vi s-a intamplat sa va puneti intrebarea „cum mi-ar putea fi coaching-ul de folos?”.

Raspunsul este probabil dezarmant pentru “fanaticii” coaching-ului: nu cred ca este un panaceu, o metoda potrivita pentru oricine, oricand, in orice moment al vietii si care da rezultate cu orice coach am lucra.

Pe de alta parte, cred ca este o metoda din care fiecare poate lua ce i se potriveste si il poate ajuta in Calatoria sa proprie…

Incepem cu o metafora

Una din metaforele definitorii pentru coaching este ghinda care are deja tot ceea ce ii este necesar pentru a deveni stejar.

Si o analiza a beneficiilor coaching-ului ar putea incepe cu “avantajele” ghindei de a se transforma in stejar. Fiind stejar, ghinda creste si se inalta catre cer. Copacul are frunze si fructe, poate rodi si da viata. Acum are radacini adanc infipte in pamant, este stabil si puternic. Mai mult, ofera umbra calatorului obosit dar lasa si lumina sa ii strabata frunzisul des. Este, impreuna cu ceilalti stejari, padurea!

Si continuam cu beneficiile coaching-ului

Beneficiile coaching-ului? Intr-un cuvant: devenire. In mai multe: crestere, inaltare, curaj, asumare, responsabilitate, constientizare, integrare.

Dar pentru a descrie mai in detaliu beneficiile acestei metode, voi relua modelul bazat pe cele doua concepte: “a fi” si “a face”.

Astfel, putem delimita in cadrul oricarui proces de coaching trei etape:

1. Obiective initiale (ce doreste clientul “sa faca”). La inceputul unui proces de coaching, clientul isi propune o serie de obiective pe care doreste sa le atinga. In functie de specificul clientului, obiectivele pot fi de natura personala (ex.: imbunatatirea unei relatii, atingerea greutatii optime) sau profesionala (ex.: atingerea obiectivelor de vanzari, adaptarea la un nou post managerial).

2. Constientizare (ce incepe clientul “sa fie”). Indiferent de tipul obiectivelor, un proces de coaching eficient largeste (si uneori modifica) sistemul de referinta al clientului. Astfel, acesta isi depaseste temeri si credinte auto-limitative si constientizeaza ceea ce isi doreste cu adevarat.

Acum, obiectivul, care de multe ori se poate modifica, devine strans legat de sistemul de valori si de identitatea sa. Concomitent, motivatia intrinseca este superioara si devine mult mai clar “de ce” este importanta atingerea obiectivului (de exemplu: vreau sa ajung la greutatea de 70 de kilograme deoarece aceasta este greutatea optima inaltimii mele si ma ajuta sa imi mentin un stil de viata sanatos, care este foarte important pentru sistemul meu de valori).

3. A face (cum incepe clientul “sa faca”). Finalul unui proces de coaching reusit este reprezentat de trecerea “in act”, la actiune. Acum, cand increderea in reusita este mai mare decat indoiala, clientul gaseste resurse, planifica si actioneaza pentru indeplinirea obiectivului sau.

Coachingul se finalizeaza de obicei cu claritatea atat de necesara succesului (dupa cum spunea Brian Tracy) – un plan de actiune detaliat, cu responsabilitati bine definite si incadrate in timp.

Sintetizand, cred ca coaching-ul ofera un raspuns puternic la intrebarea: ”Cum sa FAC sa FIU?”

Adauga comentariu

Cele mai noi

La o simplă accesare a celui mai utilizat motor de căutare, spre exemplu, pentru ”influencer”, obții rapid (în doar 0,49 de secunde) 473.000 de rezultate. Poți afla că există Social Media Stars Index, care îi ordonează pe cei mai importanți dintre ei, și că, de curând, ANAF a declanșat o campanie de verificări ce vizează […]

Detalii

CIO Council și Revista CARIERE organizează miercuri, 8 decembrie, între orele 14.00-16.00, o nouă ediție din seria de evenimente online CIO TALKS – Powered by CIO Council cu tema: Povești despre date, tehnologie, diversitate, egalitate și incluziune. La această ediție se vor aduce exemple concrete de transformare a afacerii prin tehnologia aliniată la principiile “Diversity Equality and Inclusion” și de instalare […]

Detalii

–          Peste 60% din angajații români care își caută un alt job se consideră subapreciați la locul de muncă actual –          Aproape 19% consideră că și-au îmbunătățit abilitatea de a atrage venituri –          61% s-ar gândi să accepte un loc de muncă în străinătate, dacă acesta le permite să lucreze la distanță Ediția de toamna a studiului Randstad Workmonitor indică […]

Detalii

Creșterea ratei inflației pune presiune pe majorările salariale bugetate de companiile private din România pentru 2022, estimate anterior în medie la 7%, care ar trebui revizuite în sus cu două – trei puncte procentuale, pentru a compensa erodarea puterii de cumpărare, reiese din a doua parte a studiului PayWell 2021, realizat de PwC România. Majoritatea […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter