Secțiune susținută de

Scalele de evaluare

Portal HR \ HR Pedia \ Scalele de evaluare

Scalele de evaluare sunt utilizate pe scara larga in diferite domenii, fie ca este vorba de marketing, management, politica, psihologie sau sociologie. Utilizarea lor a dus insa si la cateva concluzii interesante in ceea ce priveste gradul de obiectivitate/ subiectivitate si erorile care pot deriva din folosirea lor aleatorie si nedocumentata.

In domeniul resurselor umane folosirea scalelor de evaluare incearca sa micsoreze pe cat posibil din subiectivitatea interactiunii cu fiinta omeneasca infinit variabila. Din pacate sau din fericire insa, omul nu poate fi redus la un numar, de unde si relativitatea oricarei metode de masurare de acest gen.

Scalele sunt pare (1 – 4, 1- 6, 1 – 10) sau impare (1 – 3, 1 – 5), numerice si/ sau descriptive (nesatisfacator, satisfacator, bun, foarte bun, excelent. Este de retinut ca in timp ce o scala cu mai putine nivele este teoretic mai usor de utilizat, este posibil ca in situatii in care evaluarea sa se doreasca a fi mai detaliata un astfel de sistem sa fie ineficace. Sistemul este cu atat mai util cu cat este adaptat situatiei de evaluare si este descris in termeni clari pentru evaluatori.

Cercetarile au aratat ca rezultatele utilizarii scalelor de evaluare pot fi afectate in mod negativ de o serie de factori, de la numarul nivelelor folosite, masura in care exista un echilibru al nivelelor (un numar egal de raspunsuri favorabile si nefavorabile), modalitatea de definire a factorilor evaluati cu ajutorul scalelor si conotatiile (constiente sau nu) ale cuvintelor utilizate in definirea scalelor de evaluare (astfel, conotatiile cuvantului “extraordinar” nu sunt neaparat aceleasi pentru toate lumea).
Sursa: Journal of International Marketing and Marketing Research

In procesele de evaluare din cadrul centrelor de evaluare si dezvoltare sau din activitatile de management al performantei sunt preferate de multe ori scalele de evaluare care comunica un mesaj pozitiv indiferent de nivelul ales de evaluator. Motivul este legat de scopul activitatii, care nu este unul de sanctionare ci mai degraba unul de identificare a nevoilor de dezvoltare.

Exemplu:

Nivelul 1 = Nu indeplineste standardele cerute
Nivelul 2 = Mai are de imbunatatit anumite aspecte
Nivelul 3 = Indeplineste cerintele standard
Nivelul 4 = Depaseste nivelul standard de asteptari
Nivelul 5 = Este un exemplu pentru ceilalti

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam