Secțiune susținută de

Ciclul de training

Portal HR \ HR Pedia \ Ciclul de training

In cadrul unei organizatii, activitatea de training (indiferent de natura programului ales) ar trebui sa aiba in vedere parcurgerea unor etape standard pentru a asigura investitia optima si rezultatele dorite.

Este vorba de un proces care trebuie reluat periodic si ajuta (printre alte metode) si la mentinerea avantajului competitiv al organizatiei in piata.

Iata cateva aspecte utile de luat in considerare in fiecare dintre aceste etape:

1. Analiza nevoilor de business

De prea multe ori se porneste in alegerea programelor de training doar de la ideea ca training-ul este important pentru dezvoltarea business-ului. De fapt in asemenea situatii se pune caruta inaintea cailor. Sub imboldul necesitatii training-ului se pot lua decizii gresite sau superficial analizate, finalitatea demersului fiind departe de cea dorita.

In mod logic, orice decizie legata de dezvoltare (si implicit de training) trebuie precedata de o analiza detaliata a strategiei si nevoilor de business, a capabilitatilor si resurselor necesare/ existente, a masurii in care obiectivele concrete de business pot fi atinse si cu ajutorul training-ului etc.

De multe ori aceasta este etapa in care se face un gap analysis, o analiza a diferentelor semnificative intre punctul in care organizatia isi doreste sa ajunga si cel in care este, un demers cascadat la toate nivelele.
Concluziile acestei analize trebuie apoi detaliate la nivel individual, in urmatoarea etapa.

2. Evaluarea performantei angajatilor

O consecinta a unui proces corect de management al performantelor, activitatea de evaluare a acestora va duce in mod firesc si la concluzii legate de nevoile specifice de dezvoltare. Este de retinut aici ca metodele prin care pot fi adresate aceste idei sunt cat se poate de variate si pot acomoda pana la un punct chiar si bugete mai putin generoase (depinzand insa si de complexitatea problemelor identificate).

In functie de nevoile individuale, de gravitatea problemelor, de bugetele disponibile si de intervalele de timp in care se doreste schimbarea/ imbunatatirea, metodele de dezvoltare pot include dar nu se limiteaza la:

  • Un program intensiv de studiu individual
  • Activitati de coaching si mentoring
  • Participarea la un curs
  • Parcurgerea unor programe online care necesita examen final

Se elaboreaza astfel un plan organizational de training, dar si planuri individuale care pot fi urmarite si rafinate/ modificate in functie de reactii, feedback, utilitate etc.

3. Elaborarea sau alegerea programelor de dezvoltare

Odata stabilite nevoile strategice dar si cele individuale, metodele de dezvoltare trebuie elaborate sau alese avand in vedere obiectivele procesului de invatare, structura optima, metodele preferate si resursele necesare (materiale, financiare) etc.

Un program de training intern are avantajul de a se incadra mai usor in bugete limitate sau mai rigide. Dar utilitatea lui va fi una reala doar in masura in care experienta persoanelor implicate si calitatea resurselor utilizate sunt dovedite si testate in timp.

Pe de alta parte, un program cumparat poate avea un impact mai mare si isi poate justifica investitia.

4. Implementarea

Activitatile specifice etapei de implementare sunt legate de derularea efectiva a programului de instruire si finalizarea tuturor activitatilor ulterioare de sumarizare/ concluzionare pentru a asigura un transfer optim al cunostintelor si o activare a lor in contextul jobului.

5. Evaluatea impactului si utilitatii programului de training

Succesul (a se citi aici si utilitatea) trainingului este dat(a) de masura in care performanta s-a imbunatatit in punctele critice urmarite in programul de training/ dezvoltare. Si in aceasta situatie exista o varietate de metode ce pot fi utilizate pentru a masura impactul si a concluziona asupra schimbarilor necesare in sesiuni ulterioare.

Evaluarea impactului trebuie sa vizeze cateva aspecte esentiale, de la masura in care programul de training a raspuns nevoilor participantilor (gradul de detaliere aici variaza in functie de organizatie si procedura), masura in care participantii si-au insusit notiunile vehiculate in programul de training, utilitatea metodelor folosite in transmiterea informatiilor, dar si evaluarea masurii in care continutul efectiv al programului (fie ca este vorba de cunostinte sau abilitati) a fost transferat catre si incorporat in comportamente noi care duc la performanta imbunatatita.

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam