Cum să alegi cariera care ţi se potriveşte
Sunt rare zilele în care, în discuțiile de consilere în carieră, nu vorbim despre alegerea carierei potrivite sau despre schimbarea traseului profesional. Inevitabil, tot acest proces de găsire a unei (noi) identităţi profesionale este presărat cu multe întrebări, căutări, experimentări, eșecuri şi, mai ales, teamă de eşec.
E firesc să ne dorim o carieră/un traseu profesional care să ne facă să ne simțim fericiţi/împliniți, dar cum ştim cu exactitate care este aceea? Articolul de pe HBR pe care vi-l recomandăm astăzi aduce în discuție câteva idei utile care pot fi luate în considerare de către cei aflaţi într-un proces (nou) de schimbare sau reinventare profesională. Sursa acestor idei este Heide Grant Halvorson, co-autoarea cărţii Focus: Use Different Ways of Seeing the World for Success and Influence.
În opinia ei, putem vorbi de două abordări care ajută să ne atingem scopurile propuse: promovarea şi anticiparea. Există, astfel, persoane care au tendinţa de a-şi privi obiectivele (personale şi profesionale) drept oportunităţi pentru a avansa sau a obţine anumite recompense. Aceştia sunt cei care cred că rezultatele pot fi obţinute dacă au parte de suficient succes pentru a le atinge. Cei care văd atingerea obiectivelor din această perspectivă sunt concentraţi pe promovare.
De cealaltă parte sunt persoanele care privesc propriile obiective dintr-un unghi diferit, fiind mai atenți la nevoia de prevenire a eșecului. Sunt cei care îşi indeplinesc foarte bine responsabilităţile, urmează paşi mărunţi pentru realizarea unui lucru şi sunt persoane de încredere. Ei sunt preocupaţi mai mult de siguranţă şi de anticipare.
Cu siguranţă, fiecare dintre noi este motivat într-o anumită măsură de ambele metode, cu tendinţe de a avea, în mod particular, o concentrare mai dominantă pe una dintre căi, indiferent de domeniu: viaţă personală sau profesională. Ceea ce este mai important de reţinut este faptul că ambele metode au caracteristici diferite, avantaje și dezavantaje.
Persoanele orientate către promovare reuşesc să exceleze la abilităţi precum creativitate şi inovaţie, asumarea riscului, acceptarea unor oportunităţi noi; lucrează rapid, generează o mulţime de idei şi alternative, dar au în același timp şi o gândire abstractă.
Celelalte persoane, orientate mai mult spre prevenire şi anticipare, sunt cele care au o gândire analitică şi raţională, sunt atente la detalii, sunt exacte, planifică lucrurile şi au capacitatea de a anticipa diverse probleme. Din nefericire, aceste persoane sunt oarecum reticente la schimbare, rigide şi au un sistem de lucru mai lent.
În funcţie de aceste două metode și de preferința mai mare catre una dintre ele, fiecare își poate evalua mai ușor compatibilitatea cu anumite organizații, dar și cu tipul de carieră care li s-a potrivi.
Pentru a afla mai multe informații despre această abordare și a descoperi cum vă puteți apropia de cariera potrivită, vă invităm să citiți întreg articolul The Key to Choosing the Right Career.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam