Secțiune susținută de

Tehnica intrebarilor

Portal HR \ HR Pedia \ Tehnica intrebarilor

Interviul este una dintre cele mai bune oportunitati de utiliza o tehnica corecta si eficienta a intrebarilor. De fapt, de calitatea intrebarilor depinde intr-o masura covarsitoare calitatea interactiunii si a informatiilor obtinute in timpul discutiei.

In practica, folosim diverse tipuri de intrebari si combinatii ce pot fi clasificate in cateva categorii mari (care nu se auto-exclud):

1. Intrebari inchise

Intrebari care necesita raspunsuri simple.
Exemplu: da/ nu sau raspunsuri numerice (8 ore, 12 ore, 3 ani).

2. Intrebari deschise

Intrebari care necesita raspunsuri mai elaborate.

Exemplu:
Care a fost implicarea dumneavoastra in proiectul de lansare a produsului?

3. Intrebari ipotetice/ situationale

Intrebarile prin care incercam sa expunem candidatul la o situatie ipotetica si sa intelegem modalitatea sa de reactie si motivatiile actiunilor pe care le-ar putea intreprinde.

Exemplu:
Cum ati reactiona in situatia in care…?
Ce ati face daca un membru al echipei v-ar spune ca…?

4. Intrebari comportamentale

Intrebarile care vizeaza competentele si mai cu seama comportamentele observabile.

Exemplu:
Cum ati procedat in clipa in care ati aflat ca…?
Observatie: Diferenta fata de cele ipotetice este ca cele comportamentale se refera la situatii concrete, desprinse direct din experienta anterioara a candidatului.

5. Intrebarile de confirmare

Sunt de fapt intrebari inchise de cele mai multe ori, cateodata insa necesita explicatii suplimentare.

Exemplu:
Inteleg ca dvs ati fost persoana care a luat decizia finala in acea discutie?

Intotdeauna exista un optim al utilizarii diferitelor tipuri de intrebari in timpul interviului. Daca, de exemplu, la inceputul discutiei este de dorit sa folositi mai degraba intrebari inchise (raspunsurile sunt in majoritatea situatiilor usor de dat, de unde si posibilitatea de a relaxa astfel un candidat emotionat), treptat este de dorit sa folositi cat mai multe intrebari comportamentale care va ajuta sa colectati informatiile concrete de care aveti nevoie in evaluare.

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam