Secțiune susținută de

Head-Hunting sau Executive Search?

Portal HR \ HR Pedia \ Head-Hunting sau Executive Search?

Denumirea vanatoare de capete este de multe ori suprapusa ideii de executive search, desi din punct de vedere conceptual ele nu sunt identice.

Vanatoarea de capete (Head-hunting) este activitatea prin care se identifica profile potrivite unei anumite pozitii prin cercetare in piata si abordare directa. Astfel, o companie de head-hunting va identifica, in functie de natura postului (si poate sa fie vorba atat de pozitii de management, cat si de specialisti etc.) o lista de companii in care ar putea gasi profile cu experienta necesara pozitiei pentru care se recruteaza. Prin procesul de cercetare in piata va identifica apoi numele persoanelor care ocupa anumite pozitii relevante in cadrul companiilor respective (dificultatea aici rezida printre altele in intelegerea diferitelor scheme organizationale si titulaturi in sensul identificarii unor functionalitati similare definite diferit in multitudinea de companii existente). Apoi, o abordare in stricta confidentialitate a acestor persoane va stabili masura in care acestea ar putea fi interesate de pozitia in discutie si va stabili pasii unei colaborari ulterioare (solicitarea unui CV, stabilirea unui interviu etc.).

Procesul de abordare directa necesita rabdare, atentie, perseverenta si profesionalism. Persoana abordata nu trebuie pusa niciodata in pericol (este vorba, evident, de siguranta in pozitia pe care o detine la momentul contactarii), de unde gradul ridicat de confidentialitate a discutiilor. Parcurgerea intregii liste de contacte potentiale in companiile tinta identificate la inceputul procesului cere timp si resurse experimentate, acesta fiind si unul dintre motivele costurilor ridicate percepute de companiile de recrutare pentru acest gen de serviciu.

Costul ridicat este la randul sau unul dintre factorii care impun ca aceasta metoda sa fie utilizata de cele mai multe ori in cazurile recrutarii de executivi/ de manageri sau de specialisti cu un cumul de competente si cunostinte greu de atras printr-un proces de recrutare clasic (prin anunt). Acesta este si motivul pentru care se face foarte des confuzia intre cele doua notiuni: head-hunting si executive search.

In practica, un proces de executive search (de recrutare de manageri) poate permite utilizarea mai multor metode de atragere de candidati (fara sa excluda varianta anuntului, dar alegand cu mare atentie mediul de publicare si elaborand cu exigenta textul anuntului). El poate sa includa abordarea directa, networking-ul, cautand sa epuizeze cat mai multe surse pentru a garanta o acoperire optima a pietii si o lista scurta cu adevarat relevanta. Daca metoda abordarii directe ii are in vedere pe acei candidati pasivi care nu si-au pus problema unei schimbari, un anunt sau o recomandare prin reteaua de contacte poate identifica si candidati in cautare activa cu profile valoroase pentru pozitia de completat.

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam