Hot Now

Oameni care nu pot spune nu (partea a treia)

14 11 2012, Ana Glavce , Comenteaza, 6.109 afisari

Oameni frumoși? Darnici? Dezinteresați? Dedicați până la sacrificiu? Nicidecum: oameni chinuiți și adeseori sfârșind undeva în colțul întunecat al dezinteresului celorlalți!

Cum se simt? Ce cred despre ei si cei din jurul lor?

Oamenii-care-nu-pot-spune-nu cred și simt că sunt responsabili pentru ceea ce alții simt, gândesc, fac, aleg. Se simt răspunzători pentru starea buna sau proastă a celor din jur. Oamenii-care-nu-pot-spune-nu au senzația că sunt datori să “regleze” mediul în care trăiesc.

Iată câteva lucruri pe care omul-care-nu-poate-spune-nu le face, simte și gândește:

  • Simte anxietate, milă și vină  atunci când altcineva are o problemă și se simte dator să intervină pentru a ajuta.
  • Oferă cantități mari de ajutor în stânga și în dreapta – adeseori chiar și fără a-i fi în mod explicit cerut. Oferă timp, bani, empatie, ascultare, cuvinte de consolare – orice i se pare potrivit pentru a ușura viața persoanei “ajutate” sau pentru a răspunde cererii cuiva;
  • Simte frustrare atunci când ajutorul său este refuzat sau nu are efect;
  • Intuiește – de multe ori corect – problemele ascunse, suferințele mocnite. Știe să “citească printre randuri”, răspunzând astfel chiar și nevoilor neexprimate ale celor cu care are a face;
  • Anticipează – de multe ori corect – felul în care o situație/ un proiect poate evolua, oferind ajutor chiar și înainte ca o problemă să devină evidentă;
  • Spune DA și atunci când și-ar dori să spună NU; acceptă să facă mai mult decât trebuie și de cele mai multe ori în locul altora, care ar fi altminteri perfect capabili să-și facă ei înșiși treaba;
  • Nu știe ce vrea – sau, chiar dacă știe, își spune că ceea ce își dorește nu este important;
  • Încearcă permanent să placă celor din jur;
  • Își exprimă și manifestă violent revolta față de nedreptățile la care sunt alții supuși, însă nu este în stare să facă același lucru atunci când este nedreptățit(ă);
  • Se simte în siguranță atunci când oferă;
  • Se simte în nesiguranță atunci când primește ceva; acceptă cu greutate laudele sau complimentele; pe de altă parte, simte frustrare atunci când nu primește semne clare de recunoaștere de la cei din jur;
  • Atrage oameni slabi sau aflați în dificultate și este atras(ă) de astfel de oameni;
  • Ajunge frecvent în relații în care dă mai mult decât primește, în organizații în care “trage” mai tare decât alții;
  • Își abandonează fără a protesta rutina sau sarcinile uzuale pentru a sări în ajutorul unui coleg aflat în impas, sau pentru a “depana” un proiect dificil;
  • Simte plictiseala și lipsa de sens atunci când nu există o criză sau o problemă de rezolvat, când nu are pe cineva de ajutat sau o cauză de susținut;
  • Își asumă angajamente care depășesc așteptările;
  • Este permanent în grabă, sub presiune – chiar și atunci când nu există motive obiective pentru asta;
  • Este furios/ furioasă, se simte adeseori victimă și neapreciat(ă);
  • Se simte “diferit” de cei din jur; trăiește cu permanenta senzație că trebuie să poată mai mult și mai bine – indiferent cât de mult și de bine face lucrurile;
  • Este foarte critic(ă) cu el însuși/ ea însăși;
  • Îi este teamă de respingere – interpretează automat un eșec sau o respingere ca pe o măsură a propriei valori;
  • Nu crede că poate plăcea cuiva – se consolează cu gândul că în cel mai bun caz poate fi util(ă);
  • În aparență foarte controlat(ă), de cele mai multe ori reprimă imense cantități de teamă și anxietate;
  • Își face griji din nimic – vede “droburi de sare” peste tot; e permanent în stare de vigilență, gata să sară în linia întâi pentru a stinge orice incendiu ar putea să apară;
  • Simte oboseala, lipsa de energie, simte cum “i se fură” energia;
  • Simte că știe – și adeseori chiar ȘTIE – cum ar putea altul să rezolve o problema; îi este foarte greu să înțeleagă de ce faptul că el/ ea știe asta nu contează pentru persoana care are de fapt problema respectivă;
  • Se confruntă cu probleme de somn, concentrare; se trezește adeseori în dificultate pentru că și-a luat angajamente care îi depășesc posibilitățile reale sau care o/ îl pun în situații de netolerat;
  • Simte vină personală/ se simte jenat(ă) pentru comportamentele nepotrivite sau deciziile proaste ale altora;
  • Acceptă și cele mai nerezonabile cerințe, încrezându-se mai mult în capacitatea celor care cer de la el/ ea decât în propria capacitate de a discerne nerezonabilul de rezonabil, etc.

În două cuvinte, omul-care-nu-poate-spune-nu este nefericit.

Angajatul-care-nu-poate-spune-nu muncește imens și bine, își asumă voluntar roluri și sarcini suplimentare, face treaba colegilor (pe care îi și “acoperă”) Este obosit(ă), nefericit(ă), se simte nedreptățit(ă) și folosit(ă). Îi blamează pe cei care îl/ o folosesc și totuși continuă să se lase folosit(ă) și ia cu greu decizia de a părăsi organizația. Trece ciclic prin stări diferite și contradictorii: din “bun samaritean” se transformă în “călău” și apoi în “victimă – pentru ca apoi să-și reia rolul de “bun samaritean” și ciclul să se reia.

În organizațiile noastre avem nevoie de oameni fericiți și competenți, capabili să facă mult, repede și bine simțindu-se bine. Omul-care-nu-poate-spune-nu ne oferă doar o parte din ceea ce avem nevoie. Motiv pentru care este important să știm să-l identificăm și să-l ajutăm… să se ajute!

Pe săptămâna viitoare 🙂

Adauga comentariu

Cele mai noi

CIO Council și Revista CARIERE organizează miercuri, 19 mai, între orele 15.00-17.30, o nouă ediție din seria de evenimente online CIO TALKS – Powered by CIO Council cu tema Digital Leadership. Building Frameworks for Digital Success. CIO Council propune o discuție deschisă despre cum pot crește organizațiile eficiența operațională folosind tendințele actuale din tehnologie, precum […]

Detalii

Pe 12 mai 2021, de la ora 09:30, BusinessMark are plăcerea să vă invite o nouă ediție a evenimentului „Magnetico. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices”, ce va avea loc online. În cadrul conferinței, care vizează HR Managers & HR Directors, Talent & Acquisition Managers, Employer Branding […]

Detalii

Studiul realizat de Grayling în rândul a 550 de lideri din domeniul afacerilor arată că 2021 va fi un an esenţial pentru companii în urma pandemiei de COVID-19 şi în perspectiva conferinţei COP26 Aspectele legate de criteriile ESG (de mediu, sociale şi de guvernanţă) vor avea o mai mare importanţă în 2021, consideră liderii din […]

Detalii

Pe 18 și 19 mai va avea loc prima conferință online internațională, dedicată conceptului de „Employer Branding” în România. EBcon 2021 va reuni peste 350 de profesioniști internaționali și locali, entuziaști ai HR, Marketing și Employer Branding și peste 15 speakeri care vor fi prezenți pe scena virtuală pentru a aborda tematici relevante pentru evoluția […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter