Interviul telefonic
Interviul telefonic este o metoda utila de filtrare a aplicatiilor primite in urma unui anunt, mai ales in situatiile in care numarul acestora este mare si/ sau timpul si asteptarile legate de eficienta nu permit intervievarea fata in fata a tuturor candidatilor interesati si interesanti.
In realitate este putin probabil sa ne putem permite luxul de a stabili interviuri directe cu toti candidatii care au aplicat la un anunt. Chiar si dupa ce s-a trecut de faza selectarii CV-urilor si eliminarii celor care in mod evident nu intrunesc anumite cerinte eliminatorii, cantitatea de aplicatii ramase poate ingreuna si intarzia considerabil procesul de recrutare.
In timp ce un interviu fata in fata dureaza in medie o ora, un interviu telefonic de aproximativ 10 minute poate sa elucideze anumite aspecte cheie, economisind timp si nu numai pentru toate partile implicate. In plus, unul dintre marile avantaje ale interviului telefonic este dat de limitarea subiectivitatii. In timpul interviului telefonic subiectivitatea fireasca a evaluatorului se va limita la aspectele legate de voce si tonalitate, in timp ce un interviu fata in fata ridica probleme reale in ceea ce priveste asa numita “chimie” care se manifesta intre persoane si care poate fi cu greu controlata, mai ales de un evaluator mai putin experimentat. Interviul telefonic asterne o “perdea” intre candidat si evaluator, permitand astfel o mai buna concentrare a discutiei asupra unor aspecte clare, concrete.
Iata cateva din aspectele care pot fi lamurite rapid in timpul unui interviu telefonic:
- Nivelul de cunoastere a limbilor straine (o discutie in limba de interes este cea mai recomandata);
- Aspecte neclare din CV (de la pauze in cronologia locurilor de munca la titulaturi mai putin familiare);
- Limite de experienta (o titulatura cunoscuta poate sa ascunda responsabilitati diferite in functie de companie);
- Experienta in conducerea unei masini (daca jobul necesita timp indelungat petrecut la volan);
- Disponibilitate de a calatori si in ce procent (de la 20% la 70% calatorii din timpul de lucru este o diferenta foarte mare de disponibilitate care trebuie verificata);
- Calitatea discursului candidatului, impactul (mai ales pentru joburile care necesita un contact telefonic cu terte persoane, de ex: joburile din call center);
- Disponibilitatea de a lucra in ture/ part-time/pe baza de contract;
- Aspecte legate de motivatie (sunt situatii in care se poate verifica si nivelul de asteptari salariale);
- Orice alte aspecte critice care odata lamurite pot economisi timp si resurse in procesul de recrutare (ex: a terminat sau nu facultatea, mai lucreaza in clipa de fata sau nu, planuri de viitor etc.)
Daca s-a luat decizia de a folosi interviul telefonic ca metoda de evaluare in procesul de recrutare, exista cateva considerente legate de eficienta si consistenta care trebuie respectate:
- Interviul va fi cu atat mai util cu cat va fi “mascat” sub forma unei discutii relaxate care implica un schimb de informatii din ambele parti;
- Consistenta datelor va fi cu atat mai mare cu cat discutia are la baza un plan clar ce vizeaza parcurgerea aspectelor cheie ce se doresc verificate;
- Ca orice discutie, este important ca evaluatorul sa fie atent la indicii/ informatii la care nu se astepta si sa le sondeze in adancime;
- Timpul candidatului si confidentialitatea sa trebuie respectate cu orice pret. Contactul telefonic trebuie sa stabileasca disponibilitatea sa de a discuta timp de 10 – 15 minute. Evaluatorul trebuie sa explice scopul discutiei pentru a se asigura ca raspunsurile candidatului nu sunt cenzurate din cauza unor prezente nedorite.
- Candidatului trebuie sa i se explice motivele discutiei si etapele ulterioare ale procesului de evaluare. Trebuie stabilit un interval de timp realist (maxim 1 – 2 saptamani dupa un interviu telefonic) in care sa primeasca un raspuns.
- Intrebarile utilizate in timpul interviului telefonic trebuie sa vizeze aspecte concrete, masurabile. Doar in cazul in care evaluatorul considera ca este necesar (avand in vedere evolutia discutiei) recomandam detalierea unor subiecte mai sensibile si/ sau mai dificil de evaluat (deoarece acestea necesita timp suplimentar si un gen de interactiune care se realizeaza mult mai bine fata in fata).
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam