Întrebarea cheie din timpul interviului
Tehnica întrebărilor folosită de către intervievator în cadrul unui interviu nu este o „găselniță” a teoreticienilor recrutării. Ea are rolul de a descoperi informaţii utile și mai ales relevante care să îl ajute pe evaluator în procesul de luare a unei decizii potrivite pentru poziția ce urmează a fi ocupată.
Cu ajutorul unui set de întrebări găndite pentru respectivul proces de evaluare, evaluatorul caută să identifice gradul de potrivire a candidatului cu poziţia vacantă dar și cu organizația, identificând prezența sau absența abilităţilor sau competenţele necesare, sistem de valori și nivel de motivație etc.
Articolul de pe ERE pe care vi-l recomandăm astăzi face referire la o întrebare esențială din timpul interviului care are potențialul de a oferi cele mai multe detalii despre motivele alegerilor făcute de candidat în carieră (de unde o înțelegere mai clară a acelui sistem de valori pe care îl menționam mai sus). Întrebarea “Ai avut până acum vreun eșec în carieră?” este astfel utilă pentru a cunoaşte mai bine personalitatea intervievatului, modul de poziționare vizavi de experienţa profesională dar şi modalitatea de raportare la noţiunea de eşec (esențială, de altfel, pentru performanță individuală pe termen lung).
Această întrebare cheie este de utilizat mai degrabă împărţită într-o miniserie de trei întrebări ce ar trebui să fie aduse în discuţie spre finalul interviului, atunci când candidatul s-a apropiat simțitor de obţinerea job-ului pentru care se face recrutarea (cu alte cuvinte, ea nu e de utilizat pentru toți candidații evaluați ci, în scopul eficienței, doar pentru cei care ajung pe „lista scurtă”.).
Dar haideți să vedem care este seria de întrebări care atinge acest subiect sensibil:
1. Când ai avut ultima dată un eşec pe plan profesional? Cel mai probabil, fiecare dintre noi a avut, cel puţin, un eşec în carieră de care-şi aduce aminte. Majoritatea candidaţilor vor privi eşecul ca ceva ce nu a putut fi anticipat, însă un evaluator trebuie să fie atent la modalitatea în care aplicantul identifică motivele eșecului. Sunt de apreciat acei candidaţi care conştientizează, acceptă şi folosesc eşecul ca o oportunitate de dezvoltare şi-l transformă într-un lucru pozitiv.
2. Ce ai învăţat din experienţa respectivă? Aceasta este întrebarea cu cel mai mare impact pentru evaluarea candidatului, deoarece arată capacitatea lui de a transforma eşecul într-o oportunitate. Organizaţiile au nevoie de oameni care-şi asumă responsabilitatea eşecului, se gândesc şi se folosesc de lecțiile eșecului pentru a veni cu idei noi şi utile pentru crearea de oportunităţi ce conduc la succes.
3. Cum ai fi procedat diferit? Perfecţionismul nu mai reprezintă o cale către succesul individual şi nici nu ajută managementul unei organizaţii să progreseze. Într-o perioadă de dificultate economică, niciun business nu mai poate vorbi de un traseu liniar. De aceea, este important ca orice organizaţie să aibă oameni care pot învăţa dintr-un eşec şi analiza corect rezultatele acţiunilor lor. Aceştia reuşesc să aibă o viziune clară asupra business-ului, să identifice corect rolul lor în sistem şi să caute soluţii creative pentru rezolvarea şi îmbunătăţirea impactului pe care îl au zi de zi.
Vă lăsăm să descoperiţi mai multe lucruri despre persoanele care şi-au gestionat într-un mod inteligent eşecul, citind tot articolul The Magic Interview Question: Have you Failed in your Career?
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam